Deze week verscheen de eerste editie van het Doe-het-zelf magazine, een Nederlandse versie van het Duitse blad Selbermachen. Het blad richt zich op de actieve klusser met productnieuws, productvergelijkingstesten, productintroducties en klusprojecten in de vorm van werktekeningen en fotostrips. Hiermee wil het blad, waarbij ook een website hoort, inspireren, tips geven en aanzetten tot actie. De site biedt klussers de mogelijkheid ‘elkaar te inspireren’ door de klussen waar ze trots op zijn te ‘delen met anderen’.
Zoals mannen meestal geassocieerd worden met klussen, laten ook vrouwen de handjes wapperen, maar op een iets andere manier. Zo verschijnt binnenkort het boek Haakspiratie, geschreven door DIY-blogster Janneke Assink. Nooit van gehoord? Ik ook niet. Dus hier even wat info over haar en haar blog www.jipbyjan.nl.
Typische vrouwendingen
Janneke blogt op haar site over haken en naaien en doet dat met verve. Een babymutsje, een hoesje voor een kruk of poef, een opbergmand van stof, een kussenovertrek, een fietsmandtas, een hoesje van vilt voor je iPhone; het wordt in woord en beeld uitgelegd door Janneke. Daarnaast geeft zij aan dol te zijn op ‘typische vrouwendingen als chocola en wijn’, heeft zij een lieve man en twee kinderen alsmede een hondje genaamd Max. Allemaal relevante informatie, vandaar dat ik het even noem.
Klustips als klantenbinding
Dat het klusmagazine verschijnt, is opvallend en tegelijkertijd ook niet. Er wordt de laatste jaren door doe-het-zelvers steeds minder geklust, deels omdat allerlei profi’s dat overnemen, deels omdat ‘jongeren’ (lees: jonge mannen) dat niet kunnen. Om dit manco op te lossen lanceerde Praxis vorig jaar de site voordemakers.nl met klustips en de mogelijkheid om klusvragen te stellen. Concurrenten Gamma en Karwei gaan minder ver, maar geven op hun sites uitgebreide info over klussen. In feite een soort klantenbinding voor klanten die liever geen klant zijn.
En de vrouwen? Er zijn bouwmarkten die speciale klusavonden voor vrouwen organiseren, echter alleen op plaatselijk niveau. Voor hen is het edele fröbelwerk met naald en draad nooit helemaal verdwenen en het lijkt zelfs een opleving te ondergaan. De eerdergenoemde site is daar een voorbeeld van.
Creatieve keuken
Het zelf wat in elkaar knutselen past in een stroming voor herwaardering van het ambacht. Wil je het nog wat meer cachet geven dan spreekt men van crafts. Zo laat Janneke weten trots te zijn dat zij mag bloggen voor de site CraftKitchen. Dat heeft niets met koken te maken, maar de site laat anderen in de ‘creatieve keuken’ kijken met info over breien, naaien en haken. Ook hier duidelijke stappen met haak- en naaipatronen en feitelijk een handige hulp als ware de site een online vriendin die je bij de hand neemt en je leidt tot de creatie van een geborduurd kussenovertrek, een gehaakt eiermutsje of een stoere opbergmand van stof. Opvallend op deze site zijn de namen van winkels waar je de benodigde dhz-spulletjes kunt kopen: 't Kluske, ’t Knutselschuurtje, 't Handwerkhuis, 't Hobbywinkeltje, ‘t Kwassie, ’t Ritske, ’t Spinneke, ’t Stoffenhoekje en nog zo meer. ‘t Lijken mij allemaal gezellige winkeltjes.
Blogsponsoren
Die winkels herbergen commercieel ingestelde mensen, maar die blogs worden meestal volgeschreven door pure hobbyisten. Althans, dat zou je denken. Het tegendeel is waar. Die blogs staan vaak bol met ‘informatie’ waarvoor betaald is. Veel blogsters schrijven enthousiast over van alles en nog wat, vooral (of alleen maar) omdat zij daarvoor betaald worden. Hun boodschap over het ‘graag delen’ is veelal een vermenging van informatie en commercie.
Op Jipbyjan is dat anders. Er staan een paar banners op de site en daar staat keurig boven dat het blogsponsoren zijn. Netjes, en het is meteen duidelijk dat het bedrijven betreft die zich bezig houden met haken en breien. Ik kan daar niks mee, maar ik voel mij bij dit blog niet genaaid.
Aribert Guiking