IKEA gaat consumenten actiever wijzen op datagebruik, zo meldde deze week The Wall Street Journal. Consumenten kunnen binnenkort aangeven of de Zweedse retailer hun surfgeschiedenis, aankoophistorie en productvoorkeuren mag gebruiken. Ze kunnen aangeven hoe lang IKEA hun data mag gebruiken, envoudig hun gegevens (laten) verwijderen en desgewenst incognito winkelen. En je krijgt ook de mogelijkheid om te voorkomen dat je wordt gewezen op de volle digitale winkelwagen die je gewoon hebt laten staan door niet af te rekenen en daarop wordt gewezen als je al lang weg bent en op een andere site zit rond te neuzen.
Een aantal van deze zaken kun je nu al zelf regelen, maar IKEA gaat de consumenten er prominenter op wijzen, zo vertelt een zegsvrouw van IKEA in de Amerikaanse zakenkrant. 'We doen dit omdat we geloven dat dit het juiste is om te doen en we geloven dat het zakelijk gezien verstandig is om data van mensen te respecteren', zegt topvrouw Barbara Martin Coppola.
Een briljante zet van IKEA.
IKEA weet donders goed dat steeds meer mensen vraagtekens zetten bij bedrijven die bezig zijn met gegevens graaien. Op landelijk en Europees niveau wordt gewerkt aan allerlei regels die dat datapikken moet indammen en IKEA geeft nu al aan: consument, wij steunen jou. Jij mag zelf gaan bepalen wat wij met jouw gegevens mogen doen!
De stap tot gegevensbescherming gaat per april in voor vijf Europese landen, waaronder Nederland. Daarna volgen Zweden en de Verenigde Staten. Eerst actief in de app, later ook geldend voor de website.
Het gebaar van IKEA is prachtig en de mogelijkheden zijn duidelijk, maar wie gaat er gebruik van maken? Hoe erg is het als IKEA mijn voorkeuren weet en daarop inspeelt door een suggestie te doen voor een nieuw product? Wat is er zo vervelend aan als je wordt gewezen op je eerdere aankopen? IKEA is geen Wehkamp, Bol.com, Zalando of – nog erger – Amazon, webshops die permanent aan het pushen zijn. Wie heeft er niet een IKEA Family pasje? 'Wij zijn de grootste familie ter wereld. Je kent ons waarschijnlijk van de gratis koffie, maar we hebben veel meer te bieden', staat er als lokkertje op de site.
Wie wil er nu geen gratis koffie?
Is de aankondiging van IKEA niet een geweldige geste die boven iedere vorm van intelligente marketing is verheven? IKEA doet wereldwijd een op een onderzoek door bij mensen thuis te komen kijken hoe zij leven en wat zij zouden willen voor hun inrichting. Ik denk dat mensen daar bijna letterlijk voor in de rij willen staan om dat mee te maken.
Als dat zo is, waarom zouden mensen hieraan dan ook niet digitaal willen meewerken? En waarom zou IKEA dan ook niet nu al zeggen: wij hoeven echt niets van jou te weten hoor. Als je wilt, mag je bij ons een nummer zijn. Of helemaal niets, een nobody.
Wie wil dat?
Aribert Guiking