Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Impasse rond De Woonindustrie verhardt zich

De patstelling rond beurscentrum De Woonindustrie (voorheen Home Trade Center) lijkt zich te verharden. Diverse partijen zijn niet blij met de koerswijziging van het centrum om consumenten toe te laten en ook brancheorganisatie INretail verzet zich daartegen.

Eerst even de achtergrond. Beurscentrum De Woonindustrie in Nieuwegein, voorheen bekend als Home Trade Center (HTC), was jarenlang een permanente showroom van leveranciers van meubelen, bedden, verlichting, woonaccessoires en andere interieurproducten. Tweemaal per jaar was er in het centrum een vakbeurs, bedoeld voor retailers, stylisten, interieurarchitecten en andere professionals in de woonbranche. Per beurs was er 1 dag waarop ook consumenten welkom waren. Afgelopen jaar besloot het centrum om meerdere malen per jaar speciale evenementen te houden, puur gericht op consumenten. Daar zijn een aantal zogenaamde inkoopgroepen niet blij mee en zij vinden dat De Woonindustrie het centrum exclusief moet houden voor professionals. Ook brancheorganisatie INretail deelt deze mening.

Boycot
Het gevolg is dat die inkoopgroepen, veelal zelfstandige winkeliers die gezamenlijk inkopen, plus DMG (De Mandemakers Groep) en nog wat andere grote retailers het centrum ‘boycotten’. Dat wil zeggen dat zij niet naar de beurs gaan en daar aanwezige exposanten min of meer onder druk zetten om het centrum te verlaten omdat zij het principieel onjuist vinden dat consumenten op bepaalde tijden worden toegelaten tot het centrum. De boycotters zijn bang dat exposanten direct zaken gaan doen met consumenten en dat is niet de bedoeling. De spelregels die de directie van het centrum samen met de exposanten heeft afgesproken verbieden dit, maar de boycotters zijn bang dat dat niet werkt. En ze zijn vooral bang dat consumenten toch gaan proberen rechtstreeks te kopen bij exposanten en dus niet in de winkel, lees: de winkels van de mensen die in die inkoopgroepen zitten.

Boter op het hoofd
Brancheorganisatie INretail sluit zich bij deze gedachtegang aan en laat via een artikel in het blad ‘Meubel’ van afgelopen week weten: ‘een consument heeft op een inkooplocatie voor retailers niets te zoeken.’ Logisch dat INretail opkomt voor retailers, maar zij heeft kilo’s boter op het hoofd en gaat volledig voorbij aan maatschappelijke ontwikkelingen. Zo laat INretail in het artikel weten: ‘Oriëntatie en inspiratie vindt in winkels plaats.’
Ik moest het tweemaal lezen, maar het staat er echt. Deze brancheorganisatie loopt al een paar jaar luidkeels te verkondigen dat consumenten zich meer en meer via internet oriënteren en dat hun leden (retailers dus) dat goed moeten beseffen en daarop moeten inspelen. Maar consumenten inspiratie laten opdoen in een beurscentrum waar de leveranciers van die winkeliers staan, dat mag niet. Nee, al die consumenten moeten de winkelstraten in en de meubelboulevards opzoeken en zich daar gaan oriënteren. Wegwezen uit die Woonindustrie, niks direct contact met fabrikanten en leveranciers. Oprotten!

Levering via internet
Daarbij gaat INretail volledig voorbij aan de wereldwijde ontwikkeling dat consumenten, vooral via internet, steeds meer weten over de ‘bron’ van producten en proberen om zo dicht mogelijk hierbij te komen en te kopen. Rechtstreeks meubelen kopen kan al jaren en webverkopen van interieurproducten nemen jaarlijks toe. Ik voorspel – mocht De Woonindustrie er nog zijn – dat binnen vijf jaar een groot aantal van de nu aanwezige exposanten dan ook via internet zullen leveren. Waarom? Omdat zij wel moeten. Want als zij het niet doen, doet een ander het. Consumenten gaan simpelweg op zoek naar de laagste prijs of de beste condities. Zeker die laagste prijs gaat meestal niet via de fysieke winkel en wel via internet. Dat gaat verder toenemen en daarom zullen de komende jaren nog honderden woonwinkeliers hun zaak moeten sluiten. Dus minder professionele bezoekers voor De Woonindustrie. (Dus ook minder mogelijkheden voor consumenten om zich in een fysieke winkel te oriënteren – mochten zij dit willen). Zich tegen deze ontwikkeling verzetten is uitermate kortzichtig en net zoiets als ontkennen dat het klimaat aan het veranderen is.

Kont tegen de krib
CBRE, eigenaar en exploitant van De Woonindustrie, is wat dit betreft niet kortzichtig en denkt juist aan de lange termijn. Dit impliceert kortweg minder macht voor de retail en vooral meer macht voor de consument. Dus hierop inspelen door consumenten toe te laten tot een centrum met interieurproducten is faciliteren wat deze consumenten willen en meegaan met  ontwikkelingen in de samenleving.
Er is echter één ‘maar’. De Woonindustrie kan een juiste analyse maken en hierop haar beleid maken, maar (een deel van) ‘de markt’ gaat hier vol tegenin en wat nu? Natuurlijk, INretail en die inkoopgroepen als IMG en DMG voeren een verloren strijd die op termijn niet is te winnen. Maar het lijkt erop dat de kont tegen de krib gooien nu werkt want De Woonindustrie heeft al een paar keer toegegeven aan de boycotters.
Het kan een koude winter gaan worden, ondanks de mondiale opwarming. Of heet zoiets een hete herfst?

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten