Intirio blijkt een solide beurs. Het aanbod is goed, de aankleding prima en het bezoek komt er graag. De ingrediënten voor een succesvol evenement lijken verzekerd.
Kleurenexplosie op de trendpresentatie.
Hoewel de beurs nog niet is afgelopen, lijkt het erop dat je kunt spreken van een succesvolle editie. Niet gehinderd door slecht weer trok de beurs vanaf de eerste dag veel bezoek. Uiterlijk het meest opvallend was het uitbundige kleurgebruik op de beursvloer. Of het nu ging om dekbedovertrekken, gordijnstoffen, raamdecoratie of behang – de kleuren spatten er af.
Veel karpetten
Opvallend is de groei van het aantal aanbieders van karpetten. Zij profiteren van de populariteit van harde vloeren als parket, laminaat en pvc waarvoor de gebruiker alsnog iets zachts nodig heeft en zo uitkomt bij een karpet. Naast natuurtinten ook hier veel kleurgebruik en de vintage karpetten waren op meerdere stands te vinden. Naast aanbieders voor het middensegment, het niveau waarop Intirio zich richt, was er ook een sobere, maar fraaie presentatie van Van Caster met onder meer kleden van de innovatieve designer Jan Kath. Van Caster werd winnaar van de Interieur Decoratie Award die tijdens de beurs werd uitgereikt.
Accessoires
Ieder jaar staan er wel een paar nieuwe aanbieders van (klein)meubelen of accessoires op de beurs en die lijken soms wat verloren te staan tussen de vele stoffen, het hart van Intirio. Navraag leert dat diverse exposanten van accessoires juist zeer tevreden zijn over de beurs en graag terugkomen. Het verloop op de beurs is overigens gering wat een zekere stabiliteit waarborgt. Opvallend was de stand van Arte voorzien van fraai 3D behang. Vadain viel op met een heuse barbier op de stand waar mannen letterlijk onder het mes gingen.
Digitalisering zet door
Net zoals op de grote Duitse beurzen bleek ook op Intirio dat digitalisering dé trend is en dat deze zichtbaar gaat worden op de winkelvloer. Op veel stands (o.m. Toppoint, Zonnelux, Vadain, Luxaflex) hingen grote (of juist kleine) flatscreens en waren tablets ruim aanwezig om te tonen hoe je een vouwgordijn digitaal configureert of hoe je online de maat van gordijnen meet en meteen de order plaatst. Bij onder andere Goelst, Forest, Verosol en Jasno werd getoond hoe je met je smartphone of tablet lamellen, gordijnen of andere producten op afstand kunt aansturen.
Gratis wifi
Ook bij veel andere exposanten was die digitalisering aanwezig en zie je hoe zware collectieboeken en uitgebreide prijslijsten plaatsmaken voor tablets die alle informatie bevatten. Op productniveau is de digitalisering zichtbaar in gordijnstoffen en vooral bij behang en bedtextiel. Grafische motieven, bonte dessins en typische computertekeningen zijn het gevolg. En de bezoekers? Die kunnen stemmen vor de Retail Award. Daarbij moeten zijn kiezen uit een aantal voorgeselecteerde producten die te zien zijn in de trendpresentatie. Ondertussen kunnen zij lekker gebruik maken van gratis wifi op de beursvloer.
Kleurrijke dekbedovertrek van Müller Textiel.