Is Het Nieuwe Winkelen nu al weer voorbij? Volgens De Telegraaf zetten diverse gemeenten een streep door Het Nieuwe Winkelen. Te duur, te weinig animo, te veel gedoe, zo lijkt het. Is dat erg?
De Telegraaf signaleert dat een aantal gemeenten afhaakt en lijkt te suggereren dat Het Nieuwe Winkelen misschien wel voorbij is. Of in ieder geval een flop. Dat is een beetje kort door de bocht geformuleerd, maar dat hoort bij De Telegraaf. Bij de krant voor wakker Nederland zijn ze wel vaker niet echt goed uitgeslapen. Maar goed, eerst wat feiten. De Stichting Arnhem Winkelstad is failliet, onder meer door gebrek aan belangstelling bij plaatselijke ondernemers voor een digitaal platform, in Den Bosch kwam het ‘digitale warenhuis’ sowieso niet van de grond en in Waalwijk wordt de stekker er uit getrokken omdat de gemeente terug wil naar het ‘oude winkelen’, zo vertelt centrummanager Jan de Roon in het Brabants Dagblad.
Het Nieuwe Winkelen
Het Nieuwe Winkelen is een antwoord op consumenten die dag en nacht op internet snuffelen en online kunnen bestellen, zich permanent via allerlei kanalen (internet, tv, folders, fysieke winkels, social media) oriënteren en manifesteren en winkeliers die op dit alles moeten inspelen. Het gaat niet goed met een hoop winkeliers, dat merken gemeenten en om hier iets tegen (of mee?) te doen werd Het Nieuwe Winkelen uitgevonden en werd in 2011 Veenendaal uitgekozen om te dienen als pilot.
Gratis wifi
Inmiddels zijn er diverse steden en zelfs dorpen waar Het Nieuwe Winkelen wordt omarmd. Vaak uit zich dat in gratis wifi in het centrum en een site waar alle (nou ja, veel) plaatselijke winkeliers zijn bij aangesloten waardoor de consument permanent op de hoogte kan worden gehouden van aanbod, aanbiedingen, weetjes, ditjes en datjes. Ook zijn er zeer lokale initiatieven zoals de site van de 9straatjes in Amsterdam. Anders van opzet zijn sites en apps van landelijke ketens die op plaatselijk niveau met een paar andere winkeliers samen op een platform zitten.
Smartphone als vriend
Zo zijn gemeenten, ketens en individuele bedrijven constant bezig met sites en apps en ander digital gedoe om het de klant zogenaamd makkelijker te maken om te winkelen. In werkelijkheid gaat het gewoon om ordinair aan de digitale mouw trekken en via een bliepje, plopje of ander irritant geluid iemand wat in zijn oor tetteren. Maar wat blijkt? Consumenten zitten daar helemaal niet op te wachten. Het aantal apps dat in werkelijkheid wordt gebruikt, is schrikbarend laag (denk maar aan u zelf) en wat retailers, gemeenten en andere pushers vergeten, is dat het appgebruik stroom vreet. Daardoor raken mensen in de stress want hun smartphone is hun onmisbare vriend. Denken ze. In werkelijkheid slepen een hoop winkelende consumenten juist een opdringerige buur met zich mee, alleen beseffen zij dat zelf niet.
Onzintweets en tijdlijngeneuzel
Om echt lekker te kunnen winkelen heb je ontspannen consumenten nodig. De best lopende winkel in ieder centrum, waar dan ook, zou een winkel zijn waar je in no time je mobieltje kunt opladen. Als je dat combineert met de mogelijkheid van een hapje en een drankje is dat een gegarandeerd succes. De premium winkel op dit gebied is volgens mij de zaak waar je tijdens het winkelen je telefoon afgeeft om hem daar te laten opladen waarna je vervolgens heerlijk rustig kunt gaan winkelen. Geen gezeik met Whatsappjes die moeten worden beantwoord, geen neurotisch tijdlijngeneuzel op Facebook, geen onzintweets kunnen versturen of lezen. Nee, gewoon lekker ouderwets winkelen. Na afloop van het winkelen ontspannen ergens wat drinken, waarbij je elkáár kunt aankijken in plaats van naar dat kleine rotschermpje en uit verveling maar weer een selfie maakt.
En dan terugkomen bij de oplaadwinkel om je smartphone op te halen. Dat is volgens mij het nieuwe winkelen.
Het oude winkelen
In Waalwijk hebben zij dat begrepen. Waalwijk wilde gratis wifi in de binnenstad introduceren en een app op de markt brengen met daarin nieuws en aanbiedingen van lokale winkeliers. Door deze plannen is er geen oog meer voor het oude winkelen, zegt centrummanager De Roon. ‘Goede service bieden, ten dienste staan van de klant. En zorgen voor een gezellig en aantrekkelijk centrum.’ Kijk, in Waalwijk snappen ze het.
De ambities van Winschoten
In Winschoten daarentegen niet, maar in Oost-Groningen loopt men nu eenmaal altijd achter. Sinds juni is er gratis wifi in het winkelcentrum van Winschoten. Ook zijn er ambities voor mobiele applicaties over winkelen in Winschoten, zo lees ik in de plaatselijke krant. Winschoten heeft sinds kort ook een fysieke webwinkel waar bewoners online bestelde goederen kunnen afhalen. Als dit aanslaat, komt er waarschijnlijk een soortgelijke fysieke webwinkel in de Duitse stad Leer, waarmee Winschoten een band onderhoudt. Winkeliers uit de Groninger plaats zouden hun producten dan ook online aan Duitse zusterstadbewoners kunnen slijten en vice versa.
Heerlijk, zo’n land. Altijd werk aan de winkel.
Aribert Guiking