Jan Dirk van der Zee ging met het gezin een dagje naar de Efteling en weet nu hoe ‘De Nieuwe Winkelstraat’ er uit moet zien. Hij schreef er een column over en ik weet het nu zeker: Jan Dirk gelooft in sprookjes.
In deze zware tijden voor retailers zijn er gelukkig ook nog mogelijkheden om even te ontsnappen aan de harde realiteit van alledag. Bijvoorbeeld door een dagje naar de Efteling te gaan. CBW-Mitex directeur Jan Dirk van der Zee deed dat met zijn gezin en schrijft daar enthousiast over in het laatste nummer van In Detail, het clubblad van de branchevereniging.
Vrolijke bezoekers
Op de heenweg in de auto denkt Jan Dirk aan de dure kaartjes die hij heeft gekocht en de dure drankjes en ijsjes die nog gaan komen. Maar aangekomen in het park is hij na een uur al om. ‘Of het nu komt door de vrolijke bezoekers, de gastvrije medewerkers of de enorme diversiteit aan attracties; mijn humeur is aanzienlijk beter dan toen ik bij de kassa stond’, schrijft Jan Dirk in zijn column. ‘Ik vind het niet alleen leuk, ik kijk mijn ogen uit. De mix van entertainment, winkels en food is perfect op elkaar afgestemd’, vervolgt hij.
De Nieuwe Winkelstraat
Afijn, Jan Dirk trekt meerdere malen de portemonnee en op de terugweg slaat hij wederom aan het rekenen. Hij concludeert dat de Efteling duur is, maar veel bezoekers trekt en weet hoe dat komt. ‘Hoe de Efteling dat flikt? Heel simpel: het park biedt de ultieme beleving. En kijkt bij alles wat zij doet door de ogen van de klant. Daarmee is de Efteling hét voorbeeld van hoe De Nieuwe Winkelstraat er uit zou moeten zien.’ Kijk, da’s nou net het antwoord waar al zijn leden op zitten te wachten. Beleving, dat is het toverwoord.
Gratis kaartjes
Ik denk dat het een goed idee is als CBW-Mitex de leden contributiekorting geeft om met het uitgespaarde geld naar de Efteling te gaan. Of, misschien nog beter, dat de branchevereniging in het groot kaartjes inkoopt en gratis weggeeft. Leden kunnen dan zelf het verhaal horen over de prinses op de erwt, constateren hoe Roodkapje de wolf in bed ziet liggen en kunnen aanschouwen dat vliegende tapijten echt bestaan. De sprookjes kunnen ze relateren aan de producten die ze zelf verkopen en daar zit de échte winst.
Winkelier wordt verteller
Want, enthousiast geworden door de sfeer in de Efteling, gaan de leden bij terugkomst de klanten in de winkel beleving brengen. Zij gaan de sprookjes vertellen aan de klanten in de winkel. De beddenverkoper laat zijn klant liggen en vertelt vol verve het verhaal van de prinses op de erwt. (Voelt u iets mevrouw? Nee, ik voel niks. Mooi zo mevrouw, zo goed is deze matras). Een ander vertelt over de fakir op het vliegende tapijt. En met het verhaal van Aladdin en de wonderlamp verkoopt de winkelier met gemak een moderne led lamp.
Kijk, Jan Dirk, dat is Het Nieuwe Verkopen in De Oude Winkelstraat (want die blijft hetzelfde).
Sprookjesbos
U denkt dat ik overdrijf? Wie zegt dat? Heeft u al eens geprobeerd om uw klanten zo’n mooi verhaal te vertellen? Met overtuiging gedaan, slaat dat zeker aan.
Of is dit te mooi om waar te zijn?
Misschien is Jan Dirk ook een beetje te ver doorgeschoten in zijn verhaal. Maar ik weet wel hoe dat komt. Dat komt omdat hij in een prachtig pand zit, midden in het bos. Het sprookjesbos in Zeist.
Aribert Guiking
Blog van Jan Dirk van der Zee: http://www.retail2020.nl/pages/367/Pretpark.html