Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Jonge generatie koopt graag in fysieke winkel

De generatie die is geboren tussen 1980 en 2000 koopt liever in een fysieke winkel dan bij een webshop. Reden? Winkelen is leuk en sociaal. Dit concludeert onderzoeksbureau Q&A.

Mensen die geboren zijn tussen 1980 en 200, de zogeheten ‘millennials’, geven fysieke winkels de voorkeur boven online shoppen. Ruim 47% van die generatie koopt het liefst in de fysieke winkel, tegenover 32% bij een webshop. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 1250 respondenten. De millennials hebben daarmee een sterkere voorkeur voor stenen winkels dan de generatie daarvoor. Mensen die geboren zijn tussen 1965 en 1980 hebben met 37%t een minder grote voorkeur voor fysieke winkels.

Shoppen als sociale activiteit
De cijfers ontkrachten het idee dat millennials vooral online shoppen. Dat het onderzoek iets anders aangeeft, is volgens onderzoeker John Terra niet verrassend. Volgens hem zie je bij het (fysiek) shoppende publiek veel jonge mensen die zijn opgegroeid met webwinkels. ‘Zij willen genieten van het leven en sociaal bezig zijn. Shoppen is daar onderdeel van.’ Ook speelt de mogelijkheid om producten aan te raken volgens Terra een grote rol, juist voor 14- tot 34-jarigen.

Beleving
Retaildeskundige Chantal Riedeman nuanceert het onderzoek in het Algemeen Dagblad. Volgens haar krijg je die ‘jongeren’ niet ‘een doorsnee-Etos of schoenenwinkel in’. Ze gaan in hun zoektocht naar beleving naar winkels van Urban Outfitters of Rituals, aldus Riedeman. ‘Het idee dat je kleding koopt in de ene winkel en schoenen in een andere, is voor hen ook niet logisch. Dat kun je heel goed in één winkel, zoals Zara dat doet.’

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten