De Deense retailketen Jysk groeit gestaag en de expansie wordt vooral voortgezet met kleinere winkels die in binnensteden zullen worden gevestigd. Tevens wordt sterker ingezet op online winkelen.
Jysk is al jarenlang een van de snelst groeiende ketens in de woonbranche. Duitsland is met afstand de grootste afzetmarkt waar Jysk opereert onder de naam Dänisches Bettenlager. Van de ruim 2200 filialen in Europa staat meer dan de helft in Duitsland en de groei is er daar nog niet uit. De komende vijf jaar wil het bedrijf bij de oosterburen 100 tot 120 nieuwe winkels openen waarvan zo’n 60 het etiket city store zullen krijgen, een concept dat vorig jaar werd gelanceerd. De kleinere winkels (400 – 600 m2) worden geopend in de stad, dit in tegenstelling tot de gangbare filialen (800 – 1600 m2) die gevestigd zijn in de periferie zoals meubelboulevards. Met de stadwinkels en de uitbreiding van de reguliere filialen wil de Deense keten het verkoopnetwerk verder verdichten.
Geen stadswinkel in Nederland
Het assortiment in de city stores zal hetzelfde zijn als in de grotere zaken, maar de indeling en uitstraling zal anders zijn. Ook wil Jysk zich hier duidelijker profileren met e-commerce dat met 2% van de totale omzet nog zeer gering is. Het bedrijf benadrukt echter dat de fysieke winkels het belangrijkst blijven. Het concept van stadswinkels zal, in ieder geval voorlopig, niet in Nederland worden toegepast. Hier blijft Jysk gevestigd op woonboulevards en andere perifere detailhandelsgebieden.
Stads-Ikea
Hoewel in Duitsland grootschaligheid troef is - in hoog tempo verschijnen in het hele land enorme meubelpaleizen - komt de trek naar de stad van Jysk niet uit de lucht vallen. Vorig jaar opende Ikea een klein filiaal in het centrum van Hamburg. De nieuwe vestiging heeft een klener assortiment dan de doorsnee vestiging en er moet (deels) worden betaald voor het parkeren. Binnen korte tijd werd de 'stads-Ikea' het bestlopende filiaal van heel Duitsland.