Bouwmarkt Karwei trekt met een nieuw winkelconcept meer jongeren en vooral meer vrouwen. Die willen het huis inrichten en verfraaien. Karwei gaat hiermee direct in concurrentie met woninginrichters.
In mei opende in Amsterdam de derde Karwei vestiging met een concept waarbij ‘klussen en wonen’ duidelijk wordt gecombineerd. Met als speerpunten de productgroepen verlichting, wand, raam en vloeren kiest de bouwmarkt nog duidelijker dan voorheen voor decoratie in plaats van constructie, zoals ze dat in bouwmarkttermen noemen. Tegelijkertijd wordt sterk ingezet op het bereiken van jongweren en vrouwen als specifieke doelgroepen en wordt de concurrentie aangegaan met de traditionele woninginrichters.
Alternatief voor Loods5
‘Misschien ze we niet meer het alternatief voor een Hornbach, maar meer voor een Loods 5’, zegt Laurens Miedema, marketing manager bij Karwei in het jongste nummer van het vakblad Mix. ‘De man die gelukkig wordt van de schroevenafdeling van Hornbach wordt niet gelukkig bij ons. Zijn vrouw wel. Wij willen helpen ene huis mooier te maken en weten hoe dat moet.’
Andere medewerkers
De vestiging is Amsterdam is de derde Karwei-nieuwe stijl. De eerste opende in oktober 2016 in Uden, de twee volgde in maart dit jaar in Goirle, beide in Brabant. De eerste resultaten geven aan dat de winkels inderdaad een ander publiek trekken. Dat publiek is vooral kritischer en niet zozeer gericht op doe-het-zelf, maar op doe-het-voor-mij. Het betekent dat de bouwmarkt meer vraagt van haar medewerkers. Naast mensen die zich vooral bezig houden met goederen en logistiek is er een tweede groep die bestaat uit ‘gewone’ verkopers. Bij groep drie gaat het om speciaal opgeleide medewerkers. Hoe meer medewerkers uit de laatste groep, hoe sterker de omzet stijgt, is de ervaring tot nu toe. Ook de omzet stijgt, net als de marge.
Wennen aan woontrends
Het is wel even wennen, geeft formuledirecteur Machiel van der Sluis toe. Want traditionele bouwmarktspullen verkoop je anders dan producten waarbij woontrends een rol spelen. ‘Als je stijl verkoopt, moet je mee met de mode. Dan moet je je winkel een paar keer per jaar aanpassen en niet bang zijn als dat ene krukje uitverkocht is. Dan is er namelijk wel een ander krukje, we moeten flexibeler worden en dat is best lastig voor zo’n grote organisatie.’
Gefaseerde ombouw
Die ombouw naar een ander soort winkels gaat jaren duren. Karwei schat zo’n 60 winkels per jaar te kunnen ombouwen. De keten geeft zichtzelf de tijd tot 2021. Overigens is het niet uitgesloten, en zelfs waarschijnlijk, dat een aantal vestigingen zal sluiten.