Mede dankzij de coronacrisis gaat het goed met keukenzaken. Afgelopen jaar kenden zijn en sterke omzetstijging en het aantal vestigingen is gestegen.
Hoewel de retail als geheel behoorlijk last heeft van de gevolgen van de coronacrisis, geldt dat niet voor de woondetailhandel. Veel interieurzaken zagen afgelopen jaar hun omzet stijgen en met name keukenzaken profiteren van de huidige omstandigheden, zo blijkt het 'Marketingrapport Keukenzaken 2020' van onderzoeksbureau Marktdata.nl. De omzetontwikkeling van keukenzaken zit vrijwel sinds 2019 vrijwel continue boven het gemiddelde van de gehele detailhandel met 2020 als topjaar.
Meer aandacht voor inrichting
Voor de cijfers baseert Marktdata.nl zich op gegevens van het CBS waarbij keukenzaken in dezelfde categorie zijn ingedeeld als winkels in vloeren en doe-het-zelf zaken. Ook badkamerzaken en tegeltoko's vallen onder dezelfde categorie maar 'er is geen reden te veronderstellen dat de bedrijven binnen dit cluster sterke verschillen zouden hebben in de omzetontwikkeling', aldus het rapport. Met andere woorden: al deze winkels profiteren van de beperkingen die de huidige tijd met zich meebrengt. Denk aan de toename van het thuiswerken en de beperkte of volledige sluiting van scholen waardoor de thuissituatie belangrijker is geworden.
Corona stimuleert verkoopt
Voorjaar 2020 kwam er een run op bouwmarkten toen er een 'intelligente' lockdown werd afgekondigd en daarna werden interieurzaken (die meestal gewoon open waren) platgelopen door consumenten die wel salaris en vakantiegeld kregen, maar niet op vakantie konden en vervolgens ook te maken kregen met andere beperkingen rond uitgaan, recreatie en vrije tijdsbestedingen. Winkels die producten voor de inrichting van het huis verkopen deden hier hun voordeel mee.
Stijging aantal keukenzaken
Keukenzaken hebben hier in hoge mate van geprofiteerd, zo blijkt uit het rapport. 'In het eerste kwartaal van 2021 stonden er 695 bedrijven ingeschreven als hoofd- of zelfstandige keukenzaak, tegenover 670 in het eerste kwartaal van 2019. Een groei van 25 bedrijven dus. Dus lijkt niet zo veel, maar een bedrijf heeft, zeker in de keukenbranche, vaak meerdere vestigingen. Het CBS heeft hier geen actuele cijfers over, maar in het Handelsregister staan begin januari 2020 zo’n 100 extra economisch actieve vestigingen geregistreerd', aldus het rapport.