De Duitse online retailer Otto kreeg tienduizenden bestellingen binnen omdat er ‘vrije’ tegoedbonnen beschikbaar waren. Dat was niet de bedoeling.
Vorig weekend werd op zondag de site van Otto in Duitsland opvallend druk bezocht. Zondagavond is altijd een topavond voor online winkelen, maar in de nacht van 25 op 26 november werd de virtuele winkel platgelopen door bezoekers. Zij bestelden in hoog tempo vanwege enorme kortingen die werden geboden. Het begon met tegoedbonnen van € 88 die ineens opdoken op verschillende social media. Al snel liep dat bedrag op tot € 110 en op het hoogtepunt van de actie was er zelfs sprake van een tegoedbon van € 400 bij een bestelling van € 401.
Technische fout
De oorsprong van de niet geplande actie lag waarschijnlijk aan een Facebook-actie van Otto waarbij je tegoedbonnen kon winnen. De Duitse retailer vergat de tegoedbonnen te individualiseren en te voorzien van een geldigheidsdatum. Het gevolg was dat met een beetje puzzelen mensen in korte tijd hun eigen tegoedbon in elkaar knutselden en massaal gingen bestellen. Op eigen naam of onder een fictieve naam.
50.000 bestellingen
Hoe verder de avond vorderde, hoe hoger de waarde van de tegoedbonnen werd. Via social media verspreidden zich deze berichten en de dag erna gaf Otto toe dat ‘tegoedbonnen met een waarde van tussen € 88 en € 400 vaak makkelijk verkrijgbaar waren’. Het ging totaal om 50.000 bestellingen. Otto heeft de bedragen gestorneerd.