De provincie Utrecht liet onlangs weten het aantal winkelmeters in de dorpen en steden binnen de provincie te willen terugbrengen omdat zij ziet dat door veranderend consumentengedrag en technologische ontwikkelingen - denk aan internetverkoop - de winkelleegstand zal gaan toenemen. De provincie heeft dit voornemen naar aanleiding van een rapport dat schetst hoe in bepaalde plaatsen nu al teveel winkels zijn. Dus toekomstige leegstand. Vrijwel tegelijkertijd liet retaildeskundige Paul Moers twee weken geleden in de De Financiële Telegraaf weten dat het enorm meevalt met die spookbeelden van halflege winkelstraten. Hij verwacht dat tot 2025 op jaarbasis gemiddeld één procent van de winkels in detailhandel en dienstverlening verdwijnt. Kortom, eigenlijk niks aan de hand.
Kleine kluswinkel
Talloze onderzoeken en experts concluderen dat retailers echt wat moeten gaan doen, willen zij overleven. Je krijgt de indruk dat retailers hersenloze, ingeslapen dozenschuivers zijn die zitten af te wachten tot er weer gouden verkooptijden aanbreken. De werkelijkheid is anders en je ziet overal nieuwe initiatieven. Zo opende Gamma vorig jaar november in Amsterdam een Gamma Compact, een stadswinkel voor kleine klussen met een beperkt assortiment. Concurrent Praxis volgde in maart met Praxis om Hoek, een vergelijkbaar concept. Voor grote klussen en een breed assortiment kunnen mensen terecht bij de reguliere bouwmarkten, meer in de periferie gelegen.
Dhz-zaken kwijnen weg
De stap van Praxis en Gamma is opmerkelijk. Zij geven een eigentijdse invulling van wat verf- en behangspeciaalzaken, breedpakketzaken en ijzerwarenzaken vroeger deden. Dat zijn doe-het-zelf zaken die jaar op jaar aan betekenis inboeten omdat zij blijkbaar niet aansprekend genoeg zijn. Uitzondering hierop zijn de formules Colors@Home en Thuisin waarbij vooral de eerste in weerwil van de markt een gestage groei laat zien. Hubo is de bekendste en grootste breedpakketzaak, zeg maar een mini bouwmarkt, die het nog aardig doet, de rest zakt langzaam verder weg. De formule werd begin dit jaar overgenomen door retailorganisatie Euretco en de vraag is of dat positief zal uitwerken voor Hubo.
Nationale hobby
Persoonlijk ken ik Hubo uit mijn studententijd in de jaren 70 toen half Nederland kluste. In de jaren 80 en 90 explodeerde de huizenmarkt, groeiden de bouwmarkten als kool en werd klussen een nationale hobby. Maar nu, zeker met de teruggelopen huizenmarkt van de laatste jaren, wordt dat veel minder gedaan. Daarbij speelt mee dat de mannen van dertig (laat staan wat daaronder zit) opgegroeid zijn in een tijd dat je gewoon van alles kocht en niets zelf deed. Het gevolg is dat jonge mannen twee linkerhanden hebben als het op klussen aankomt. Andersom geredeneerd: klussen is iets voor oudere mannen.
Lekkage
Deze week had ik vanwege de hevige regenval last van lekkage. Met wat gedrentel rond het huis stond al snel mijn bijna 70-jarige overbuurman op de ladder om het dak te inspecteren. Een paar uur later voegde zich daar een 60-plus buurman bij. Het resultaat: op een creatieve manier en in eendrachtige samenwerking werd het probleem opgelost. Zonder inschakeling van een bouwmarkt of andere dhz-zaak.
Oplossing leegstand
Een dertiger had waarschijnlijk met zijn handen in het haar gezeten en met zijn voeten in het water. Gelukkig is er voor hem (of haar) nu een ‘chat service’ van de Gamma. Je kunt tijdens de bouwvak bellen met een specialist en je probleem voorleggen. Dat kan echter alleen tijdens winkeluren en toen was ik te druk bezig met water verwijderen, de regenpijp doorsteken en de afvoer controleren. Op internet vond ik op de Gamma site een summier antwoord op mijn probleem en daar had ik niks aan.
Gelukkig kon ik voor het benodigde ‘oplos’materiaal terecht in mijn eigen gereedschapskist en die van de buurmannen. Ik denk dat Gamma, Praxis of welke keten dan ook een winkel moet starten die zich richt op de klussende zestigplusser. Misschien een tip voor de provincie Utrecht om leegstand te vermijden?
Aribert Guiking