Deze week startten een paar creatievelingen een bureau dat namen gaat verzinnen voor andere bedrijven. De oprichters noemen zich ‘een stelletje verlichte en inspirerende geesten die zoveel licht uitstralen dat ze het graag willen delen.’
Vandaag eindigt in Frankfurt Light + Building, de grootste verlichtingsbeurs ter wereld. Ik ging er begin deze week heen om daar mijn licht op te steken. Dat klinkt wat gemaakt grappig, maar dat heeft een reden. Dit stukje gaat namelijk over namen en woordspelingen. Ik heb op de beursvloer eens goed gekeken naar de namen van exposanten en die hebben daar over nagedacht, zo blijkt. Tientallen namen met licht, light en lux en variaties daarop passeerden mijn ogen. Daarbij veel toespelingen op led, bijna altijd geschreven als LED. Dus: led’s start.
Modieuze naampjes
Even een waarschuwing vooraf: tijdens het schrijven van dit blog ontving ik een persbericht van Erwin Wijman, journalist en erkend namenkraker. Hij schreef in 2007 het boek De bedrijfsnamenfabriek en veegde daarin de vloer aan met nietszeggende namen van grote bedrijven die vaak voor veel geld werden bedacht door bureaus die vooral heel goed waren in dikke facturen sturen. Zorginstellingen, vervoersbedrijven en verzekeraars fuseerden veel tijdens de eeuwwisseling en dat resulteerde in modieuze naampjes als Syntus, Cordaid, Oxxio, Arriva en Connexxion. Volgens Wijman een hoop niksigheid waarin in ieder geval de naam niet duidelijk maakt waar het bedrijf voor staat. Nee, dan hebben die lichtexposanten in Frankfurt dat beter bekeken.
BEL Lighting
GE Lighting, RCS Lighting, Yuyang Lighting, BPM Lighting, Sompex Lighting en Anolis Robe Lighting zijn misschien niet origineel als naam, maar geven wel een directe verwijzing naar de activiteiten van de desbetreffende bedrijven. Een doordenkertje is BEL Lighting waarbij de officiële toevoeging ‘made in Belgium’ het antwoord geeft. Je kunt ook meteen hoog van de toren blazen en dan noem je jezelf Artecta, the Art of Lighting. Of je laat wat aan de verbeelding over en afficheer jezelf met SLV, More Than Light.
Helderheid
Een andere mogelijkheid is wat duidelijker te laten zien waar je vandaan komt en dan krijg je
Jiso Iluminacion (Spanje), Illuminati Lighting (Italië), of WKR Leuchten (Duitsland). Illuminartis heeft niets met de verlichting in de dierentuin in Amsterdam te maken, maar komt uit Zwitserland. Innolumis is puur Nederlands en is ‘sustainanble through innovation’ volgens de beurscatalogus en laat in koeienletters op de stand weten ‘Wir beleuchten die Zukunft’. Onduidelijk wat ze dan precies belichten. Of verlichten, dat zou ook kunnen. Illusion LED Limited (Hong Kong) is een beetje vaag, maar met LED in de bedrijfsnaam denken veel exposanten direct helderheid te verschaffen.
Lucide
X-LED, LED Linear, LED Group, LED Bridging, X-LED en Overled zijn slechts een paar voorbeelden. Canaled en Candeled combineren de ouderwetse kandelaar met het moderne led en CabLED is ijzersterk want dat bedrijf levert - inderdaad - kabels. Ook de categorieën lux, luce en lumen geven inspiratie en met die namen kun je lekker spelen. Ik noteerde: Lucelab, Luceplan, Lucibel, Lumenia, Lumens, Lucide, Luxtrek, Filux, Feelux, Ideal Lux, Lumis, Lumitek en Lutec. Een enkeling verwijst naar een oervorm van licht en wat dacht u van de Lucifer Lighting Company. Het Amerikaanse bedrijf doet in projectverlichting, dus een brandweerkazerne behoort tot de potentiële klanten.
Lantaarnpalen
Toplicht en Dutch Lamp zijn puur Nederlandse bedrijven en dat klinkt best aardig. Als het om openbare verlichting gaat en je produceert lantaarnpalen is de decoratieve functie niet echt belangrijk. Maar om je bedrijf dan Kaal Masten te noemen, is wel wat erg schraal. Toch is de directeur van het bedrijf Ondernemer van het Jaar 2014. In Oss, dat wel.
Je naam hoeft niet direct naar het product te verwijzen om toch groot te worden. Het Belgische designlabel DARK reflecteert met de naam haar eigenzinnigheid en wordt voor de ontwerpen van bijzondere verlichting wereldwijd geprezen. En wie kent niet de bedrijven die zich met megastands presenteerden in Frankfurt: Philips en Osram. Nietszeggende namen, maar geen kleine jongens in verlichtingsland.
Verlichte geesten
Ik vraag mij af hoe Erwin Wijman hier tegenaan kijkt. Hij stuurde mij namelijk een bericht dat hij samen met twee anderen een bedrijfje is gestart dat zich presenteert als naamcreatiebureau. Zij gaan ’namen ontwikkelen waarmee organisaties, merken en bedrijven hun strategie waar kunnen maken. Namen met onderscheidend vermogen, impact, overtuiging, merkkracht, overredingskracht en ingebakken verleiding en merktactiek.’ Ik moest even knipperen met de ogen toen ik de naam las die het drietal ‘verlichte geesten’ voor zichzelf heeft bedacht: The Luminaries.
Echt waar, kijk maar op www.theluminaries.nl
Aribert Guiking