De koers van de beurs (8)
Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.
Welke beurs vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik ben directeur-eigenaar van ETC Expo in Culemborg. Ik kom uit het vastgoed, maar mijn opa was meubelmaker en mijn vader zat in de meubelhandel. Zelf woon ik in Culemborg, dus dan ontkom je niet aan de meubelen.’
Hoe gaat het met de beurs?
‘Goed. Dat klinkt misschien tegenstrijdig omdat wij ook te kampen hebben met leegstand. Maar doordat we hebben gekozen voor het hogere segment is er een duidelijke lijn: hierin willen we verder. Door deze keuze zijn we selectief in wie wij als exposant toelaten. Het betekent dat we soms potentiële exposanten weigeren die niet in onze doelgroep passen, maar dat is de consequentie.’
Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘We hebben het mediabeleid veranderd; minder aandacht voor de vakbladen, meer voor de consumentenbladen. We adverteren in de consumentenbladen en zoeken duidelijk contact met de eindconsument. Stylisten, architecten en ook winkeliers – belangrijke bezoekersgroepen voor ons – lezen ook die consumentenbladen. Daarnaast geven we het hele jaar door cursussen waarmee we iedere bezoekersgroep willen aanspreken.’
Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar bezoekers?
‘De collecties veranderen niet heel sterk, maar onze exposanten proberen wel noviteiten te lanceren tijdens de beurs. Daarnaast blijven we adverteren en kiezen we voor een persoonlijke uitnodiging.’
Waarom zouden exposanten/bedrijven moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘Omdat we kiezen voor duidelijkheid. De koers die we hebben ingezet, is het hogere segment. Daar houden we aan vast. Zit je als bedrijf daarbij, dan moet je daar staan.’
Door allerlei oorzaken kan een beurs ‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Hoe pakken jullie dat aan?
‘We gaan in de breedte doordat we kiezen voor inrichting van het complete interieur het huis. Dat kan ook projectmatig zijn. We willen de bezoeker een totaalconcept bieden. Naast de eerder genoemde groepen kunnen dat ook mensen zijn die werkzaam zijn in de hotellerie en zorgsector.’
Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten. Hoe staan jullie daar tegenover?‘Twee jaar geleden zijn we heel bewust begonnen om consumenten toe te laten. Dat was een gok want standhouders stonden niet achter deze beslissing. Dit jaar hebben we voor de vierde keer een consumentendag en kunnen we concluderen dat iedereen daar tevreden over is. We hebben het zelfs uitgebreid naar 2 dagen. Het gaat daarbij om het geven van informatie en inspiratie want er mag niet direct verkocht worden.’
Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) voor de m2 prijs?
‘We houden vast aan onze vierkante meterprijs.’
Hoe groot is de kans dat jullie gaan samenwerken met een andere beurs(organisatie)?
‘Er zijn gesprekken geweest met het HTC en er zal vanuit beide partijen een kleine presentatie aanwezig zijn op elkaar beurs. Van een echte samenwerking is echter geen sprake.’
Ben je een voorstander van een grote, gezamenlijke beurs? Waarom wel/niet?
‘Nee, daar ben ik geen voorstander van. Ik denk dat het goed om te werken vanuit je eigen kracht. Wij richten ons op het hoge segment en stemmen onze beurs daarop af.’
Dit is het zevende artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni, 10, 20, 25 juli, 1, 6 en 10 augustus.