Meubelfabrikanten komen in de knel vanwege tekorten in de aanlevering van grondstoffen en materialen en daarmee samenhangende prijsstijgingen. Een gevolg is problemen met de uitlevering, zo meldt brancheorganisatie CBM.
Productie van meubelen bij Leolux.
De schaarste aan grondstoffen voor de productie van meubelen en bedden speelt sinds najaar 2020 en is de maanden daarna verhevigd. Het gaat niet alleen om schaarste aan schuim voor matrassen en zitmeubelen, maar ook om textiel, leer, kunststoffen, plaatmaterialen, massief hout, berken-multiplex, staal en glas. De prijs van schuim is sinds oktober vorig jaar met 40% gestegen, plaatmateriaal steeg met gemiddeld 5% tot 10% per maand en de staalprijzen zijn sinds medio 2020 verdubbeld, zo meldt de CBM, branchevereniging voor Interieurbouw en meubelindustrie. De CBM verwacht dat de prijsstijgingen voorlopig aanhouden.
Wereldwijd probleem
Het gevolg van de tekorten aan materiaal en grondstoffen is dat meubelfabrikanten die niet aan hun leveringsverplichtingen kunnen voldoen, boetes krijgen opgelegd. Meubelfabrikanten vingen de prijsstijgingen deels zelf op, maar dat is niet langer vol te houden, zo zegt de CBM. 'Meubelen en interieurs zullen duurder worden.'
De schaarste aan grondstoffen en stijgende prijzen beperkt zich niet tot Nederland; in heel Europa en zelfs wereldwijd kampen producenten met dezelfde problemen.
Opeenstapeling van oorzaken
De oorzaken van de schaarste zijn divers. Leveranciers van grondstoffen en materialen beroepen zich op fricties en tekorten in de hele leveringsketen. Bij schuim is er een tekort aan basisstoffen vanuit de chemische industrie. Berken-multiplex is schaars omdat de bodem in Rusland te drassig was om voldoende hout te oogsten en zo zijn er meer specifieke tekorten die zich tegelijkertijd manifesteren. Naast de schaarste steeg ook de vraag naar meubelen. Vanwege het gedwongen thuiswerken, het niet doorgaan van vakanties en de sluiting van de horeca wordt er meer geld uitgegeven aan de inrichting van het huis.
Containervervoer fors duurder
Ook de vroege maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben, een jaar na dato, effect op de huidige omstandigheden. In het voorjaar van 2020 werden vanwege corona fabrieken in China stilgelegd en viel de productie deels of helemaal stil. De internationale handel stokte en het vervoer van containers raakte daardoor verstoord. Containers zijn nu moeilijk te krijgen en de prijzen daarvan geƫxplodeerd. Het begin deze maand vastgelopen containerschip in het Suezkanaal en de file van schepen die daardoor ontstond, geven nog een extra zetje aan de onzekerheid van leveringen.