Nieuwe technologieën en nieuwe verdienmodellen zorgen ervoor dat er veel verandert op de verlichtingsmarkt. Niet voor niets gaat Philips de lichtdivisie afsplitsen van de andere divisies.
Er is een revolutie gaande in de markt voor verlichting en de grote spelers zullen zich moeten blijven vernieuwen, zo stelt Frank van der Vloed, general manager van Philips Lighting Benelux in het Financieele Dagblad. Philips, Osram en General Electric hebben samen een marktaandeel van 60%, maar het is niet vanzelfsprekend dat zij dit kunnen continueren. Een grote verandering is de omschakeling van de productie en verkoop van pure lichtbronnen naar totaaloplossingen. Soms gat dat heel ver en verkoopt Philips aan bepaalde klanten geen lichtbronnen of complete armaturen met daarin lichtbronnen, maar verkoopt het een bepaalde hoeveelheid licht voor bijvoorbeeld een jaar. Hoe dat wordt ingevuld, is aan Philips.
Huisautomatisering
Kijken wij naar de consumentenmarkt dan willen volgens Van der Vloed consumenten steeds meer. Zij willen met verlichting de sfeer verbeteren, de veiligheid vergroten of de energiekosten verlagen. Hij ziet ook dat licht meer geïntegreerd wordt met huisautomatisering (domotica) waarbij het licht wordt aangestuurd door een smartphone of een tablet.
Lichtdivisie afsplitsen
Philips besloot onlangs om de lichtdivisie af te splitsen van de divisies Healthcare en Consumer Lifestyle die samen worden omgevormd tot de divisie Health Tech. Hiermee moet er een uitwisseling komen tussen de professionele gezondheidszorg en consumenten. Onduidelijk is of de lichtdivisie zelfstandig verder gaat of naar de beurs wordt gebracht. Al jaren geleden besloot Siemens de lichttak, Osram, te verzelfstandigen. Osram kreeg kortgeleden een beursnotering.
Onduidelijkheid voor retail
Voor de retail, en met name de verlichtingspeciaalzaken, is het niet duidelijk wat Philips hiermee gaat doen. De vele overnames die Philips deed om in bezit te komen van producenten van armaturen heeft veel gekost en weinig opgeleverd. Het begon in 2006 met de overname van het Belgische Massive en in de jaren daarna werden wereldwijd armaturenproducenten opgekocht, gelijktijdig met de massale uitrol van ledverlichting. Tegelijkertijd voltrok zich een sanering bij verlichtingspeciaalzaken waarbij de verkoop van verlichting steeds meer opschoof richting bouwmarkten.
Weg uit De Woonindustrie
Of Philips (nog) een grote rol wil spelen op de retailmarkt, is niet duidelijk. Wellicht is het veelzeggend dat Philips eerder dit jaar besloot om zich terug te trekken uit het voormalige Home Trade Center (nu De Woonindustrie) in Nieuwegein terwijl daar juist de laatste jaren een behoorlijk aanbod van verlichtingsaanbieders zich verenigde.