Vandaag lopen er weer duizenden mensen rond op de beurs Heimtextil in Frankfurt. Zij gaan op zoek en vinden daar hallen vol met washandjes, handdoeken, theedoeken, dekbedovertrekken, meubelstoffen, gordijnstoffen en dat soort zaken. Een niet-ingewijde zou helemaal gek worden want wat moet je bijvoorbeeld met een hal vol kussens, dekbedovertrekken, lakens en badjassen in de kleuren wit, gebroken wit, off white, beige en alle tinten daartussen.
Tegelijkertijd wordt je gestoord van de knetterende kleuren van dekbedovertrekken met afbeeldingen van Star Wars, Batman, Donald Duck, AC DC, Kiss, Ferrari’s en andere druktemakers. De films, stripfiguren, popgroepen of automerken kennen we en daar hoeft niets bij uitgelegd te worden, het beeld zegt genoeg.
Dat geldt niet voor bedrijven die de - veelal anonieme - kussens, overtrekken, handdoeken en washandjes maken. Dat zijn vaak bedrijven die ‘ergens’ gevestigd zijn en daar ‘iets maken’.
Het zijn pure productiebedrijven die waarschijnlijk voor smalle marges heel veel produceren. Zo zag ik een bedrijf uit Egypte dat meldde 200.000.000 steken per dag te maken. Een ander bedrijf (met het woord ‘Orient’ in de bedrijfsnaam) liet weten te kunnen lamineren, coaten en 'alle soorten behandelingen voor textiel' te kunnen doen. Een Spaans bedrijf toonde een compacte machine die handdoeken, lakens en matrastijken kan verpakken en een Hongaarse exposant showde een machine voor featherprocesssing. Want al die eenden- en ganzenveren moeten een beetje gefatsoeneerd worden voordat ze in een kussensloop of dekbedovertrek worden gestopt.
Zo zijn er talloze bedrijven die, al dan niet voor de eerste keer, op de beurs staan en omstandig laten weten iets te maken. Veel Duitse bedrijven hoeven dat niet te doen. Ze profileren zich met zaken als seit 1928 of tonen grote zwart/wit foto’s waaruit moet blijken dat ze een historie achter zich hebben en dat zegt genoeg over hun klasse en kunde. Wie niet zo’n verleden heeft, laat weten te voldoen aan allerlei normen en toont logo’s van Zertifikaten en foto’s van mannen in witte jassen om te laten zien dat hun producten getüvt en geprüft zijn.
Ook Nederlandse bedrijven doen daar aan mee. Zo laat een Nederlandse exposant expliciet weten dat hun producten door Bureau Veritas Certification zijn goedgekeurd en goedbevonden. Een exposant van gordijnstoffen wil duidelijk maken dat ze de stoffen ook confectioneren. Dus wordt er een batterij oude handnaaimachines neergezet om te suggereren: dit maken wij. En dat doen wij al een tijdje.
Een Nederlandse fabrikant van raamdecoratie, als bezoeker in gesprek met een exposant, heeft een duidelijk antwoord op de vraag van die exposant waarom hij als zodanig niet aanwezig is op de beurs.
Want hij heeft toch prima producten om deze juist hier te tonen? Hier kun je toch internationale klanten en mogelijke klanten ontmoeten om te laten zien wat je doet? Met een ingetogen lach geeft de bezoeker het antwoord: ‘Wij maken geen producten, wij maken winst.’
Aribert Guiking