Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Made in Germany

Het label Made in Germany is wereldwijd een kwalificatie met een positieve connotatie en veelal een synoniem voor degelijke en kwalitatief zeer goede producten. Het product op zich hoeft nog niet eens van superkwaliteit te zijn want het label Made in Germany is nog sterker, zo bleek uit wereldwijd onderzoek in 2017.

Jarenlang gebruikten Duitse meubelfabrikanten dit etiket om hun eigen waar aan te prijzen, maar dat wordt steeds lastiger want zij besteden ieder jaar meer van hun productie uit aan voormalige Oostbloklanden als Roemenië, Hongarije, Tsjechië en vooral Polen. Nu zijn Duitsers over het algemeen keurige mensen en sommige fabrikanten spreken nog slechts van 'designed in Germany' en laten dan in het midden waar het product is gefabriceerd. Een enkeling noemt de naam van het land van herkomst.

Hoewel de Duitse meubelfabrikanten trots zijn op het label maken ze hun eigen industrie kapot. Doordat zij in andere landen goedkoper laten produceren, krijgen puur Duitse producenten het steeds moeilijker met als gevolg dat ook zij de grens over trekken. Of het loodje leggen zoals afgelopen jaar bij menigeen is gebeurd. Ook de grote en machtige inkoopgroepen werken er aan mee omdat zij fabrikanten volledig uitknijpen; noch billiger bitte!

Het gevolg is zichtbaar bij hun klanten in de retail. Die concurreren elkaar dood door een totale Rabattschlacht en dat gaat onherroepelijk leiden tot nog meer faillissementen, zowel bij producenten als bij de retail.
Teruggrijpen op de historie van Traditionsmarke als verkoopargument werkt niet meer. Bedrijven van honderd of meer dan tweehonderd jaar gaan gewoon op de fles want historie vindt de consument misschien leuk, maar is geen reden tot aankoop. En merkloyaliteit is zeer beperkt. Gelukkig zijn de Duitsers goed in staat om te exporteren, mede vanwege het feit dat hun producten Made in Germany zijn.

De ironie wil dat het de Engelsen waren die dit label ooit verzonnen. Zij plakten in 1887 het etiket Made in Germany op producten uit Duitsland om een rem te zetten op de import van buitenlandse producten die valselijk werden aangeprezen als een goed alternatief voor de geweldige producten van Britse makelij en daarbij werd nadrukkelijk gewezen naar Duitsland. Made in Gemany was een soort waarschuwing om die inferieure producten niet te kopen, maar evolueerde al snel tot kwaliteitsstempel.

Ruim 130 jaar later zijn Engelse producenten van alles aan het hamsteren omdat zij bang zijn dat zij na de Brexit zonder bepaalde producten of onderdelen daarvan komen te zitten. Dat geldt voor producten uit allerlei landen en uiteraard ook Duitsland. De Engelsen zullen ongetwijfeld het label Made in Germany na de Brexit nog even lekker willen opkloppen om zo hun producten duur te verkopen.

Duitse meubelfabrikanten zullen daar nauwelijks van profiteren want Engelsen houden niet van Duitse meubelen, zo blijkt uit de cijfers. Maar dat kan gaan veranderen. Misschien moeten ze in Engeland een nieuw label gaan plakken op producten uit Europa: Made in Poland.

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten