De site kast.nl is een verzamelpunt voor kasten, zowel nieuw als gebruikt. Zakelijke klanten en particulieren kunnen hier hun product etaleren. Ook aanbieders die de reguliere woonretail beleveren staan op de site. Gaan zij hun eigen dealers beconcurreren?
Kast.nl is een platform waar zowel professionele als particuliere aanbieders hun kast voor een groot publiek in de etalage kunnen zetten. Professionals betalen 6 euro per advertentie (voor 60 dagen), voor particulieren is het gratis. De site verzamelt een groot aantal aanbieders die hun kast ‘ergens’ op internet hebben staan en brengt deze samen in een overzichtelijke site. ‘Op Marktplaats staan 80.000 kasten en dat is te groot en ondoorzichtig’, meent Joris Hoogenbosch, oprichter van kast.nl. Volgens Hoogenbosch biedt de site nu 5000 kasten en hij wil aan het eind van het jaar komen tot een aanbod van 15.000. Vrijwel alles nieuw, maar tweedehands aanbod is ook mogelijk. De prijsdrempel is 100 euro.
Concurrentie en prijserosie
Op de site kan geselecteerd worden op soort kast, materiaal en kleur, stijl, uitvoering (bijv. mat, onbehandeld), geschikt voor welke woonruimte en prijs. Op de site staan ook producten van aanbieders die de reguliere meubelzaken beleveren en dat roept de vraag op of retailers daar blij mee zijn. Want beconcurreren de aanbieders daarmee niet hun eigen dealers? ‘Nee, als je doorklikt kom je op de website van de adverteerder. Wij zorgen er voor dat ze zo goed mogelijk worden gevonden en we doen dit om de markt te stimuleren. Dat retailers dit niet leuk vinden zo best kunnen, maar het retailmodel is aan het veranderen. Ik denk dat retailers er van uit kunnen gaan dat er nog meer sprake zal zijn van prijserosie’, aldus Hoogenbosch.
Voordeel winkelier
Volgens hem kan de site niet alleen voordeel opleveren voor leveranciers, maar ook voor winkeliers. ‘Als kleine winkels hun advertentie goed inrichten, maken wij dat bekend.’ De herkomst van veel kasten verwijst vaak naar webshops. Neckermann, Wehkamp en Otto zijn veel voorkomende namen, naast zenlifestyle.nl, thuismeubelkopen.nl, bigbrands.nl, fashionforhome.nl en koelkast.nl. Dat laatste is geen foutje, net zomin als de brandkast die wordt aangeboden. Hoogenbosch: ‘Ik wil er eigenlijk ook flipperkasten op hebben staan.’
Reactie leverancier
Groothandel de Spieghel staat uitgebreid op de site en belevert ook de detailhandel. Hoe zit dat? Directeur Lex Tiggeler jr. laat weten dat hij zeker niet zijn dealers wil beconcurreren. ‘Als je doorklikt kom je op onze site en wij doen geen directe verkopen. Mensen die willen kopen, verwijzen we naar de dealer. Onze kasten worden niet op internet verkocht, laat dat duidelijk zijn. Ik wil de producten populair maken zodat de consument naar de winkel gaat voor ons product. Ik ben duidelijk over de prijs. Op kast.nl geven we de verkoopadviesprijs. Iedere dealer zit daar onder.’
Helderr, fabrikant van glazen meubelen, is aanwezig op de site met 46 items. Wie klikt op zo’n meubel wordt doorverwezen naar direct design.nl, ‘online design platform voor consument, bedrijf en overheid waar klanten terecht kunnen voor meubelen, verlichting en accessoires van bekende designers en kwalitatief hoogwaardige merken.’
Meer informatie: http://www.kast.nl/