De afgelopen week gehouden Meubelbeurs Brussel gaf een aardige weerspiegeling van de markt. Daarbij blijkt dat geografische verspreiding en inhoudelijke invulling zijn weerslag heeft op de getoonde producten.
Hoewel redelijk wat exposanten aangaven minder bezoek te hebben gehad dan vorig jaar, lijkt het er op dat de meeste van hen kunnen terugkijken op een geslaagde meubelbeurs in Brussel. Los van de herkomst van welke exposant dan ook was de teneur dat in Nederland de markt nog steeds moeizaam is. Dat Nederlandse klanten dan toch naar Brussel kwamen, wordt dan gezien als een pluspunt. Wellicht dat mede hierom het aantal Nederlandse exposanten groeide in vrijwel alle segmenten.
Divers aanbod
‘Brussel’ is geen beurs van spetterende noviteiten, maar een plek waar exposanten laten zien wat zij in huis hebben en de beurs geeft een redelijk beeld van wat er op de markt is. Inhoudelijk gesproken zit België daarbij in het midden, Nederland in de voorhoede en Frankrijk in de achterhoede. Daarbij komen nog een redelijk aantal Italiaanse exposanten die toch wat moderner georiënteerd zijn. Een aantal Nederlandse bedrijven clusterde zich onder de noemer Holland à la Carte en daarbij zaten dit jaar relatief veel ‘jonge’, hippe bedrijven. Voor het geheel is dat misschien wat vertekenend, maar het geeft wel aan dat Nederland vaak voorloopt op de omringende landen, zeker als je de blik naar het zuiden richt.
Verschillen bij slaapsegment
Dat was goed te zien bij het segment bedden en matrassen dat opereert onder de naam Brussels by Night. Het aanbod hier was redelijk verspreid over de diverse landen waarbij Franse bedrijven vaak niet verder komen dan het presenteren van kale matrassen, terwijl Belgische bedrijven veel nadruk leggen op het ‘technische slapen’ en Nederlandse exposanten pronken met compleet aangeklede bedden (zonder veel nadruk op de techniek) en soms vooral bezig zijn met ‘concepten’. Op ‘slaapgebied’ loopt Nederland voorop en het is bijvoorbeeld opvallend dat veel Duitse bedrijven in magere presentaties die vooral te zien zijn op winkelniveau.
Techniek in ‘slapen’
Opvallend was het gebruik van de techniek bij diverse Belgische exposanten. Ze liet Veldeman zien hoe je met behulp van een tablet in een paar stappen tot de ideale matras komt en toonde LS Bedding een uitgebreid systeem hoe je je eigen bed kunt configureren. Boone, specialist in opklapbedden, introduceerde een bed dat je met behulp van een smartphone in- en uitklapt.
Kinderslaapkamers
Nieuw was het beursonderdeel Kids’ Corner. Onder deze noemer groepeerden zich een aantal aanbieders van kindermeubilair en dan met name slaapkamers. Als deelnemer binnen dit segment was het Belgische bedrijf Mathy by Bols de winnaar van de prijs voor het Most Innovative product met een aantal slaapkamermeubelen in MDF en aluminium waarbij het aantal montageonderdelen zich tot een minimum beperkte. De jury die de prijs toekende sprak dan ook van ‘ecodesign’.