Sinds een paar dagen kan je een Gelderland-bank bestellen bij Wehkamp.nl. De meubelfabrikant sluit niet uit dat meerdere modellen gaan volgen.
Deze week werd bekend dat wehkamp.nl banken van Gelderland gaat verkopen. Het gaat om slechts een enkel model in een paar uitvoeringen, maar de meubelfabrikant sluit niet uit dat op een gegeven moment de hele collectie bij wehkamp.nl te bestellen is. Is hiermee de weg geëffend voor andere fabrikanten van designmeubelen om ook via internet te gaan verkopen? Piet Hein Eek, naast een persoon van vlees en bloed ook een merk, ontwierp vorig jaar een aantal modellen speciaal voor Wehkamp en reken maar dat de voormalige postorderaar bezig is om andere design meubelmerken te bewerken om ook met hen in zee te gaan. Het was Wehkamp die aanklopte bij Gelderland en niet andersom.
Doordenderen
Wehkamp groeit als kool en ook Bol.com vergrootte dit jaar het assortiment met onder meer het onderdeel ‘Wonen’ waardoor banken, bedden, kasten vele andere interieurproducten online zijn te bestellen. Home24 en Zalando uit Duitsland doen ook lekker mee, Ikea lanceerde dit jaar in Nederland een webshop en Amazon staat rammelend aan de poort om zich ook hier te vestigen. Allemaal grote jongens die eenmaal in beweging graag willen doordenderen.
Online golf
In Duitsland en vooral in Engeland is het online retailen al verder ontwikkeld dus Nederlandse woonretailers met alleen een fysieke winkel: maak je borst maar nat, de online golf wordt alleen maar groter. Dan gaat het echt niet alleen om kleine woonaccessoires of goedkoop spul. Ik zag reeds een site waar je de Polder Sofa, een bakbeest van een bank van ontwerpster Hella Jongerius, met een paar muisklikken kunt bestellen. En het merk erachter? Vitra, door velen gezien als een hoogstaand meubelmerk.
Problemen voor Amazon
Maar er kleven ook gevaren aan online leveren. Geen verzendkosten, geen retourkosten, 30 dagen, 60 dagen of nog langer bedenktijd, 24 uurs levering of same day delivery – het is de onzin ten top, maar het gebeurt. Sommige online aanbieders hebben te maken met gigantische kosten vanwege retourzendingen en het is niet voor niets dat Zalando ieder jaar de omzet gigantisch ziet stijgen, maar nog steeds verliesgevend is. En wat te denken van de ellende die Amazon in Duitsland ondervindt? Dit jaar waren er al meerdere stakingen in diverse distributiecentra vanwege beroerde betaling en arbeidsomstandigheden en de Amerikaanse super online player heeft bij onze oosterburen een ronduit slecht imago. Maar mensen bestellen er wel, want erst kommt das Fressen und dann die Moral.
Retourzendingen
In dit soort negatieve ontwikkelingen wordt de kwetsbaarheid van online shops zichtbaar. Met de kerstdagen voor de deur is een kink in de distributiekabel natuurlijk rampzalig. En reken maar dat begin januari de post overuren maakt vanwege retourzendingen.
Afhaalpunten
Er zijn meerdere redenen voor, maar het is niet voor niets dat steeds meer pure webspecialisten ook winkels openen. Bol.com zit natuurlijk gebakken met Albert Heijn en je ziet steeds meer fysieke afhaalpunten ontstaan want een snelle bezorging is leuk, maar je hebt er niks aan als je niet thuis bent. Ik snap niet waarom woonwinkels op meubelboulevards (altijd goed bereikbaar en parkeerruimte zat) zichzelf niet aanbieden als afhaalpunt. Of zijn ze zo arrogant en wachten ze er op dat online retailers naar hen toekomen om dit voor te stellen?
Afspraken maken
Ik weet het niet, maar een ding weet ik wel. Wie als winkelier denkt 2014 te overleven en verder wil, moet geen webshop beginnen. Tenzij je een echte specialist bent. Want je wordt ondergesneeuwd door de wehkampen, amazones en bol punt commen. En ik zou als winkelier afspraken gaan maken met de leveranciers als zij rechtstreeks gaan leveren. Want het gaat nu om Gelderland, maar in Groningen en Limburg speelt dit ook.
Aribert Guiking