Gisteren werd de Dutch Design Week afgesloten met naar schatting 250.000 bezoekers. Mede door het fraaie weer heerste er prima stemming in Eindhoven.
Het was afgelopen ongekend mooi weer en dat betekende dat vooral in de weekends veel mensen een bezoek brachten aan het evenement. In de loop der jaren is de Dutch Design Week (DDW) uitgegroeid tot een attractie van formaat dat bezoekers trekt vanuit de hele wereld. Vanwege het grote aantal verschillende locaties is het onmogelijk om in een dag alles te doen, maar door georganiseerd vervoer tussen de verschillende locaties konden bezoekers toch een aardig beeld krijgen van de enorme diversiteit die gegeven wordt aan het begrip design.
Samenwerken centraal thema
Mede vanwege die gigantische diversiteit is het onmogelijk om een algemene lijn te destilleren uit het geheel. Wel zijn woorden als verbinden en co-creatie kenmerkend. Het gaat veelal niet om de producten an sich, maar om de wijze waarop zij betekenis geven aan de gebruiker. Of om de expliciete oorsprong van het product waarbij vaak het maakproces minstens zo belangrijk is als de uitkomst daarvan in een stoffelijk product. Ook de verbinding tussen techniek werd veel gelegd, denk aan gebruik van apps om producten ‘aan te sturen’. Ook het samenwerken met ‘anderen’ was een herkenbaar thema dat bij veel ontwerpers een rol speelde. Want – en dat is de grote kracht van de DDW – bezoekers hebben vaak direct contact met de ontwerpers die graag tekst en uitleg geven.
Meer commercie
Commercie was jarenlang een vies woord tijdens de designweek. Nu barst het inmiddels van de winkeltjes die al dan niet ‘verantwoord design’ verkopen. In de winkel van ontwerper Piet Hein Eek kon je in de weekends over de koppen lopen. ABN AMRO is hoofdsponsor en de directie van de DDW wil graag grote (commerciële) merken binnenhalen ‘als zij betalen’. Hoe dat zal uitpakken zal intern komend jaar worden uitgewerkt.
Toekomst
Voor de toekomst lijkt de DDW gebeiteld te zitten omdat het evenement goed verankerd is in de stad Eindhoven en kenmerken van verbreding toont. Het optimisme werd gevat in de centrale slogan Now Future. Het was in ieder geval in Eindhoven een week lang geen crisis en de maakbaarheid van de samenleving kreeg in vele vormen gestalte.