Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Myrna Verschuren: 'Ik verwacht een groot succes'

De koers van de beurs (4)

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.

Welke beurs vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik ben beursorganisator van de Vakdagen Parket & Woninginrichter.’

Hoe gaat het met de beurs?
‘We hebben net een week geleden de eerste mailing de deur uitgedaan en daar is positief op gereageerd. De eerste inschrijvingen zijn al binnen en ik verwacht dat het een groot succes gaat worden. De interesse is er zeker, dat blijkt.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘Afgelopen editie zijn de Parket Vakdagen en Vakbeurs voor de Woninginrichter samengevoegd naar één beurstitel, de Vakdagen Parket & Woninginrichter. Daarnaast zijn er velen activiteiten toegevoegd aan de beurs. Zo hebben we bijvoorbeeld het Nederlands Kampioenschap Parketleggen mogen verwelkomen en er is een mediaplein gecreëerd. Ook aankomende editie gaan we weer zorgen voor een interessant programma met leuke activiteiten.

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar bezoekers?
‘Persoonlijk contact is onvervangbaar. Bedrijven zoeken daarom nog steeds naar een plek waar ze hun klanten echt kunnen ontmoeten. ‘Als je een persoonlijke afspraak maakt bij de klant, kun je ongeveer drie bezoeken per dag doen. Een beursdeelname is veel efficiënter. De klant komt naar je toe en daarmee heb je de mogelijkheid om tientallen klanten per dag persoonlijk te spreken. Op de Vakdagen Parket & Woninginrichter worden in verhouding met andere vakbeurzen nog wel orders geschreven, maar de focus ligt op de relatie. ‘

Waarom zouden exposanten/bedrijven  moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘Wij zijn uniek door onze full-service formule. Dit houdt in een compleet ingerichte standunit, twee standhoudersbadges inclusief maaltijden in het standhoudersrestaurant, onbeperkt gebruik van de catering voor zowel bezoeker als exposant, onze uitnodigingsservice en gratis parkeergelegenheid. Dat alles voor een vaste prijs. O ja, wij nodigen ook jouw relaties uit.’

Door allerlei oorzaken kan een beurs ‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Hoe pakken jullie dat aan?
‘Wij kennen geen krimp. De beurs is de laatste jaren alleen maar gegroeid en we willen blijven groeien. We hebben gedacht aan verbreding door stenen vloeren op te nemen in ons assortiment, maar dat is toch een andere markt dus dat bleek geen goed plan. We willen nu het bestaande assortiment vergroten en gaan dat doen met zonwering.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten. Hoe staan jullie daar tegenover?
‘Het is niet de bedoeling dat consumenten naar de beurs komen. Vakbeurzen zijn er juist voor een doelgericht publiek. Mede dankzij de digitale uitnodigingsservice, waar we steeds meer mee werken, is het mogelijk om de kwaliteit van de bezoekers hoog te houden. Bij de registratie wordt namelijk gevraagd naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Dat er soms toch consumenten binnenkomen kunnen we niet helemaal voorkomen.’

Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) voor de m2 prijs?
‘We hebben de prijs niet aangepast, deze is exact hetzelfde gebleven als voorgaande editie. We zien ook geen reden om de prijs aan te passen. Wij zijn al zeer goed betaalbaar en de prijs kan echt niet naar beneden.’

Hoe groot is de kans dat jullie gaan samenwerken met een andere beurs(organisatie)?
‘Ik weet bijna zeker dat die kans nihil is.’

Ben je een voorstander van een grote, gezamenlijke beurs? Waarom wel/niet?
‘Ik verwacht niet dat die er komt, zeker niet op korte termijn. Mocht het nodig zijn dat je elkaar gaat helpen omdat er anders helemaal geen beurs komt, is een ander verhaal.’

Dit is het vierde artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni, 10 juli en 20 juli.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten