Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Na het overleven van Blue Monday wachten op Red Monday

Afgelopen maandag was Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Gelukkig gaan wij ondanks de winter richting lente. Op weg naar Red Monday.

Gefeliciteerd, u heeft afgelopen maandag overleefd Afgelopen maandag was Blue Monday en dat was de meest deprimerende dag van het jaar. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is Blue Monday de maandag van de laatste volle week van januari. Dat is de dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het gegeven dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog kort en is het dus snel donker. En het is maandag. Arnall zegt deze dag wetenschappelijk te kunnen bewijzen, maar andere wetenschappers hebben al lang aangetoond dat die blauwe maandag onzin is.

Mentale en fysieke klachten
Toch las ik op een Belgische site naar aanleiding van die zogenaamde sombere dag een bericht over een onderzoek waaruit bleek dat ruim 8 op de 10 Belgen aangaven dat zij in een omgeving met veel daglicht beter functioneren en beter gehumeurd zijn. ‘Bij lange tijd in een (te) donkere omgeving ervaart maar liefst de helft echte fysieke of mentale klachten. Kunstlicht kan dat niet compenseren, zo vindt 80% van de ondervraagden.’

Meer daglicht noodzakelijk
Vervolgens komen in het bericht een hoop percentages voorbij over neerslachtigheid, lusteloosheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid en nog meer sores die vaak worden samengevat onder de term winterblues. Het verhaal reutelt door, trekt de ‘conclusie’ dat meer daglicht binnenshuis goed is voor de mensen en aan het eind komt de aap uit de mouw. Het onderzoek is namelijk gedaan in opdracht van Velux, de dakramenfabrikant die zegt dat meer daglicht goed is voor de mensen. En die daardoor denkt meer dakramen te kunnen verkopen.

Non-nieuws lanceren
Leuk bedacht van Velux om zo’n bericht te verspreiden op de meest deprimerende dag en die Belgen trappen er ook nog eens in door er over te publiceren. Velux is een gehaaid bedrijf want zij gebruiken vaker de actualiteit of een specifiek moment om non-nieuws te lanceren. Is de verwachting dat het ineens koud wordt, dan brengt het bedrijf haar honingraatplissés onder de aandacht want die zouden een hoge isolerende werking hebben. Dus: koop zo’n plissé en je energierekening blijft binnen de perken. Wordt het maanden later ineens warm dan komt Velux met een actie: hang een plissé voor je raam en houd op zo de warmte buiten.

Bijenexplosie
Een beetje simpel gedacht, maar eerlijk gezegd zo gek nog niet. Luxaflex doet dat overigens ook, met hetzelfde product en met dezelfde uitleg. Wacht tot er iets met de temperatuur gebeurt en Luxaflex komt met een actie. Vorig jaar vertelden Wageningse wetenschappers dat op een bepaald moment binnen een paar dagen er een bijenexplosie zou komen vanwege een oplopende temperatuur en hop – Luxaflex greep het aan om haar horren onder de aandacht te brengen. Overigens besmuikt door vooral te benadrukken dat een x-bedrag van iedere hor besteed zou worden aan hulporganisatie Cordaid die er muskietennetten voor zou kopen voor een land ergens in Afrika. Een beetje doorzichtig, zo’n actie? Nee hoor, uiterst slim.

Jeukplaag
Jaren geleden hoorde ik een prachtig verhaal van een winkelier die zag dat er in zijn dorp nieuwe huizen werden gebouwd, aan het water. Iedereen weet dat muggen en water een goede combinatie is voor een ware jeukplaag en die ondernemer haalde bij Luxaflex een hele stapel horrenfolders. Hij wachtte en wachtte en wachtte tot er ineens een heet voorjaarsweekend kwam. Op zondag ging hij folderen in die nieuwbouwwijk met een begeleidend briefje over het lekkere weer. De dag daarop stond de winkel stampvol. ‘Het leek wel of die hele wijk horren wilde’, vertelde die retailer.

Wetenschappelijk bewijs
Zo gek is het dus niet van Velux of Luxaflex om de weersvoorspelling in de gaten te houden en daar op te anticiperen met mogelijke acties. Net zo goed als die winkelier zijn kans afwachtte en op het juiste moment toesloeg. De folders gingen op zondag de bus in en de dag daarna was het schrijven en scoren. En u weet welke dag na de zondag komt? Juist. En weet u hoe de dag heet na het eerste weekend dat mensen massaal worden gestoken door bloeddorstige muggen? Red Monday.
Hierbij wetenschappelijk bewezen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten