De beurs Home & Interior ging zondag van start met de traditionele consumentendag. Op een fraai aangeklede beurs was de belangrijkste vraag: hoe gaat het verder met het centrum?
De gisteren gestarte beurs in Het Home Trade Center begon met de consumentendag. Een onbekend aantal consumenten bezocht de beurs, dus na 1 dag valt er voor de exposanten nog weinig te concluderen. Duidelijk is wel dat iedereen zit te wachten tot de visie van eigenaar en exploitant CBRE klaar is er een duidelijke lijn voor het centrum kan worden uitgestippeld. De bezoekende consumenten hebben daar geen weet van en kwamen gewoon lekker meubels kijken. In een fraai aangekleed atrium werden de bezoekers welkom geheten en ook de rest van het centrum zal er optisch goed uit. De Home Boxx, het extra beursgedeelte, was op de eerste verdieping deels gevuld met zogeheten gastexposanten. In het ‘vaste’ gedeelte zaten behoorlijk wat lege plekken, maar die waren voor het oog netjes weggewerkt.
Redelijk tevreden
Zonder een afgewogen conclusie te kunnen trekken, waren veel exposanten toch redelijk tevreden over het bezoek. Naast de consumenten liepen er ook wat winkeliers rond en daar kunnen de exposanten wat mee. Aan het begin van de middag zijn ze op de stand bij Ojee Design dik tevreden over de score: ‘zes klanten gehad en zesmaal wat verkocht. Dan mag je toch niet klagen?’ Andere standhouders laten zich niet uit over orders, begrijpelijk want het vakpubliek komt pas maandag en de dagen daarna. Opvallend was het geringe bezoek aan het Stalenlab en het lijkt er op dat er ook minder gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om gratis interieuradvies te krijgen van stylistes. Vreemd genoeg was ook de ruimte van Crisp, de stylistenvereniging, gesloten.
Verschuivingen
Sterk was de aanwezigheid van de lichtexposanten die zich presenteren onder de paraplu van Lichtgroep Holland. Deze groep houdt aanstaande zondag 15 september nog een extra beursdag. De beurs wordt gedomineerd door meubelaanbieders en exposanten in het ‘slaapsegment’ zijn vrijwel allemaal verdwenen. Des te meer viel de aanwezigheid op van Treca de Paris, een merk dat zich in de top van het segment positioneert. Andere opvallende nieuwkomers waren Bert Plantagie en Pode. Deze laatste, een submerk van Leolux, komt van de Toonkamer in Utrecht waar sinds jaar en dag aan aantal merken uit het hogere segment hun plaats hebben. De Toonkamer loopt echter langzaam leeg en de vraag is of andere merken wellicht ook de overstap gaan maken naar Nieuwegein. Voor Pode/Leolux is het overigens niet duidelijk of hun aanwezigheid in het HTC gecontinueerd zal worden.
Naar nieuwe hoogte
Tot slot nog een tweetal opmerkelijke nieuwkomers. Een van die twee was Altrex. Dat bedrijf zou je verwachten op een bouwbeurs want het bedrijf is fabrikant van aluminium trappen voor (vooral) professioneel gebruik. Maar Altrex verraste op de beurs met USIT, een deels houten stoel die tegelijkertijd veel weg heeft van een klein huishoudtrapje. Geinig, functioneel, handig én een fraai design zijn etiketten die je op de USIT kunt plakken. De naam USIT is een knipoog naar use it en you sit.
Nieuwkomer Busch-Jaeger
Grootste verrassing van de beurs was de aanwezigheid en de stand van Busch-Jaeger. Deze Duitse fabrikant levert onder meer schakelaars, wandcontactdozen, dimmers en bewegingsmelders. Busch-Jaeger presenteert op de beurs niet deze kale producten, maar laat zien wat je daarmee kunt doen. Daartoe is er op de beursvloer een soort huis nagebouwd met een woonkamer, slaapkamer, zitkamer, keuken en badkamer waar met een enkele druk op de knop de verlichting aangaat of van kleur verandert, de radio begint te spelen of een keukenapparaat wordt ingeschakeld. Busch-Jaeger maakt met de ze presentatie, de Living Space Experience, duidelijk wat met domotica (huisautomatisering) mogelijk is. Met deze presentatie heef het HTC een enorme trekker in huis en de vraag is of andere exposanten fysiek en mentaal hierbij kunnen ‘aansluiten’. Want hoewel het bij deze exposant niet om meubelen gaat, gaat de presentatie volledig over het wonen. En dan vooral het wonen zoals dat in de toekomst zal gaan.
Wachten op toekomstvisie
Met de komst van een exposant die zich bezig houdt met installatietechniek heeft het HTC misschien wel een schakel voor eigen toekomst in huis. Want daarover ging en gaat de beurs in feite: wat gaat er met het centrum gebeuren? Een van de pijnpunten is nog in welke mate consumenten toegang gaan krijgen tot het HTC. Iets meer dan de helft van de exposanten staat daar positief tegenover, iets minder dan de helft dus niet. Eigenaar CBRE heeft een onderzoek laten doen naar ‘de markt’ en is bezig met het verwoorden van een toekomstvisie voor het centrum. Daar wachten de exposanten op. En wie goed luistert, weet: daar snakken zij naar. Want dat is tot nu toe het grootste nieuws van de najaarsbeurs: er is nog geen nieuws.
Aribert Guiking