Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nieuw keukensysteem IKEA legt ziel bloot van duizenden consumenten

IKEA lanceerde begin deze week een nieuw keukensysteem en dat leidde vooraf tot veel beroering. Wie op internet leest wat zich afgelopen half jaar voltrok, weet een ding zeker: een meesterzet van IKEA.

Waarschijnlijk heeft u er niet wakker van gelegen, maar duizenden anderen wel. Vanaf afgelopen maandag is de Metod verkrijgbaar, het nieuwe keukensysteem van IKEA. De komst van deze nieuwe keuken werd vorig jaar aangekondigd en dat bezorgde velen onrust, zo blijkt uit een reconstructie hoe de introductie van de keuken in Duitsland plaatsvond en consumenten massaal op internet naar houvast zochten. Hoe gaat die nieuwe keuken er uit zien, is deze compatible met de oude keuken van IKEA (nee dus), wordt de nieuwe keuken inderdaad hoger, het schijnt dat de hoeken van het nieuwe systeem niet hoekig zijn – hoe zit dat? Maanden voor de officiële introductie barstte het los op internet en begonnen mensen vragen te stellen, te twijfelen, te wanhopen: wat nu?

Uit evenwicht
De nieuwe keuken is modulair van opbouw, superflexibel en volgens IKEA speelt het ontwerp in op ‘toekomstige behoeftes en wensen’ van consumenten. Maar ja, dat wisten mensen een paar maanden geleden nog niet. En als IKEA, het bedrijf van de grote getallen, iets stabiels verandert, raakt menig consument uit evenwicht.

Redt de Expedit
Begin dit jaar gebeurde iets soortgelijks toen IKEA liet weten dat per 1 april de kast Expedit uit de roulatie zou gaan en zou worden opgevolgd door een ander model. Bijna hetzelfde in uitvoering, maar toch anders. De Expedit is een open vakkenkast waar precies lp’s in passen. Wereldwijd zijn er nog hele volksstammen die hun platencollectie koesteren en dat kan heel goed met behulp van de Expedit. Dus moet die kast blijven. In Duitsland ontstond zelfs spontaan op Facebook een actie met duizenden volgers: redt de Expedit.

Wereld draait door
1 april is inmiddels een gepasseerd station, de Expedit is uit de collectie en de wereld draait nog steeds door. Dat zal na het verdwijnen van de Faktum keuken - het oude keukenmodel dat ruim 20 jaar op de markt was - niet anders zijn, hoewel een keuken natuurlijk wel wat anders is dan een simpel opbergmeubel.

‘Cool!’
Dat blijkt uit de vragen, vermoedens en noodkreten die op internet staan. Vooral als er begin dit jaar foto’s opduiken van de nieuwe keuken, slaat het speculeren toe. ‘Oei, het wordt spannend. Is het 80 cm hoog of 4 x 20?’ ‘De keuken ziet er cool uit.’ Een antwoord: ‘Ik denk inderdaad dat het 80 cm is, heb ik ontdekt.’ En zo gaat het verder, vooral over de maatvoering. Iemand is bezig met een nieuw huis en wil graag de nieuwe keuken plannen, maar hoe kan dat met zo weinig informatie? Het blijkt dat op de Zweedse site al wat foto’s staan. ‘Inderdaad, bedankt voor de tip, maar mijn Zweeds is niet zo goed.’ Een ander weet dat Frankrijk in februari al aan de beurt is en in Egypte is de Metod al langer te krijgen.

In verwarring
Zo houden IKEA-keuken fanaten elkaar op de hoogte en de spanning stijgt in het voorjaar naar een kookpunt. Gelukkig kan een enkeling de druk van de ketel halen: ‘Om eerlijk te zijn, zoveel raadselplezier krijg je in een keukenzaak niet.’ Vervolgens wordt er, op grond van de beschikbare foto’s, gegokt op andere maten. ‘Ik denk dat naast de oven het 20 x 80 is en daar onder 20 x 60.’ Ondertussen komt uit Amerika een alarmerend bericht: ‘Ik ben zo in de war en kan geen informatie uit Europa krijgen wat daar allemaal gebeurt en dat het waarschijnlijk ook allemaal naar Amerika komt. De informatie is in andere talen en die snap ik niet.’

Marktinformatie
Afijn, ik denk dat een student huishoudkunde een leuke scriptie kan schrijven over de argumenten die mensen gebruikten om er achter te komen hoe die nieuwe IKEA-keuken er uit zou gaan zien. Een werkloze omgevingspsycholoog kan er op gaan promoveren wat de innerlijke angsten zijn van mensen als een vertrouwd meubelstuk ineens niet meer verkrijgbaar gaat worden en hun psyche ontregeld raakt. En al dat gedoe, gevraag, geneuzel en gewauwel over die verdwijnende en komende keuken kan marketeers van IKEA buitengewoon veel interessante informatie opleveren over wat mensen belangrijk vinden bij (de aanschaf van) een keuken. Want dát is wat er werkelijk is gebeurd: heel veel consumenten hebben zich in de keuken laten kijken.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten