Online matrassen verkopen is ‘hot’. Aanbieders schieten als paddestoelen uit de grond. Als de acteurs Leonardo DiCaprio en Ashton Kutcher geld steken in een Amerikaanse start up die matrassen online verkoopt, is er wat aan de hand. Wat dan? Eigenlijk niet zoveel, ware het niet dat er een enorme hype wordt gecreëerd rond een simpele matras. En vooral rond de manier waarop deze wordt gedistribueerd. Di Caprio, Kutcher, nog een handjevol Hollywoodsterren plus een paar investeringsfondsen die de blits willen maken (en snel geld willen verdienen) investeren fors in de New Yorkse online aanbieder Casper Sleep Inc. Afgelopen week werd er 55 miljoen dollar in gepompt.
One size fits all
Casper is een start up (klinkt lekker hip) die matrassen verkoopt via internet. Hoewel, het is slechts 1 type matras. Het is een tweepersoons matras van traagschuim met een laagje latex, leverbaar in 1 maat. One fits all, vinden de bedenkers want het is gewoon de beste matras die er bestaat. De vraag ‘Wat is de beste matras voor mij’, hoeft dus niet meer gesteld te worden, stelt Casper. De matras kost 850 dollar, is alleen via internet te bestellen en wordt strak opgerold in een doos afgeleverd. Bed in a box, noemen de Amerikanen dat. Levertijd een tot vijf dagen en in New York City desnoods binnen een uur, per fiets bezorgd. Je mag de matras 100 dagen uitproberen. Bevalt het niet, dan kan deze terug in de doos. Het wordt een hele klus om dat voor elkaar te krijgen, dus het retourpercentage is waarschijnlijk nul.
Made in Germany
In Duitsland is een soortgelijk initiatief onder de naam Bruno matras, ook in Nederland verkrijgbaar. Hier is de inhoud van de matras koudschuim met latex en er zijn meerdere maten beschikbaar. Je hebt een proefligtijd van dertig dagen en het product is Made in Germany. Dat moet de suggestie van kwaliteit geven, maar zegt niks. Veel goedkope matrassen op de Nederlandse markt zijn afkomstig uit Duitsland en van niet zo’n beste kwaliteit.
Zelfverzonnen flauwekul
Wat zowel Bruno als Casper gemeen hebben, is de eenvoud in hun productaanbod, levering, communicatie en de gestroomlijnde marketing. Daar zouden fysieke retailers wat van kunnen leren want zij verkopen vaak kletspraatjes, daarbij sterk geholpen door matrasfabrikanten die veel gebakken lucht aanleveren met pseudowetenschappelijke termen en zelfverzonnen flauwekul. Enigszins begrijpelijk, want winkeliers moeten hun veelal hogere prijs ten opzichte van internetaanbieders kunnen ‘aantonen’ met een onderbouwd verhaal.
Simpel verhaal
Online aanbieders doen hier vaak lekker aan mee. Zij verkopen matrassen vanuit de zolderkamer met een gelikte site en geven daarbij informatie die zij overnemen van brochures van fabrikanten of gepikt hebben van andere sites. Het gevolg is een braaksel van informatie wat moet suggereren dat die online cowboys er verstand van hebben. Dat doen Bruno en Casper een stuk slimmer; zij hebben een simpel verhaal, bieden weinig keus en halen alle lucht uit de opgepompte lulkoekverhalen van veel aanbieders, zowel online als offline.
Opgeblazen onzin
Maar die gehypte aanbieders als Casper en Bruno hebben echter een gebrek: zij pompen via marketing prietpraat een enorme hoeveelheid lucht in hun verhalen terwijl hun echte inhoud flinterdun is. Dat geldt zeker voor het Amerikaanse Casper met hun dunne matrasje. De lucht die Bruno en Casper - overigens deels terecht - bij traditionele matrasleveranciers wegzuigen met een rechttoe-rechtaan verhaal, pompen zij met extra kracht in hun eigen opgeblazen onzin. Dat prikken wij hier graag even door.
Aribert Guiking