Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Eerste webinar WoonWerk

Gisteren organiseerde WoonWerk een webinar, de eerste in een serie webinars die inspeelt op het gedrag van de veranderende consument. Thema was ‘Help, de klant vraagt om korting!’

Verkooptrainer Richard Beune legde voor de camera uit wat de do’s en don’ts zijn wanneer je als winkelier met zo’n vraag naar korting te maken hebt en speelde in op vragen die volgers van het webinar rechtstreeks konden stellen. Rode draad was een Power Pointpresentatie die was verweven in het 1 uur durende webinar. Beune had hiermee al wat kunnen oefenen omdat hij deze presentatie eerder kon geven tijdens diverse ‘events’ die WoonWerk afgelopen jaar organiseerde. Verschil was dat er toen publiek bij zat en Beune nu in de studio stond met alleen drie camera’s voor hem en een presentator naast hem.

Verbreden doelgroep
Voor het webinar hadden zich zo’n 100 mensen aangemeld waarbij een aantal via de chatfunctie vragen stelde die direct werden beantwoord. Onmiddellijk na de sessie is een enquête verstuurd naar deelnemers en het is nog even afwachten wat voor resultaten dit gaat opleveren. WoonWerk organiseerde het webinar primair voor verkopers in de winkel, maar wil meer mensen erbij betrekken, zo vertelt directeur Martin Liefhebber. ‘De events lopen goed, maar wij merken dat sommigen het toch te ver vinden om naar Nieuwegein te komen. Op deze manier maken wij het laagdrempeliger en hopen wij een bredere doelgroep te bereiken. Zo hebben nu een achttal docenten van verschillende opleidingen ingelogd en via hen proberen wij de scholen te bereiken.’

Vervolg webinars
Aanstaande donderdag wordt het webinar integraal op de site van WoonWerk gezet en kunnen degenen die zich vooraf hadden aangemeld het nogmaals terugzien. Dat zal ook gebeuren met de komende webinars want aanstaande maandag is er weer een en die gaat over ‘Hoe omgaan met de veranderende klant’. Daarna volgen er nog een vijftal: Omgaan met de brutale klant (24 februari), Omgaan met de goed geïnformeerde klant (31 maart), Het gebruik van nieuwe media (28 april), De nieuwe verkoper in 2016 (26 mei) en De winkel als theater (23 juni). Per webinar zijn de kosten 10 euro, voor de hele serie betalen deelnemers uit de woonbranche 39,50 euro.

Tips
Tot slot wat tips uit het eerste webinar. Belangrijk is om goed te luisteren naar de klant en het is, zeker in de beginfase van een gesprek, vaak slim om de vraag naar korting even te ‘parkeren’. Besef dat het hele proces is in te delen in een aantal fasen en dat het zinvol kan zijn om iedere fase ‘af te sluiten’ om zo naar het eind te werken. Volgens Beune kan het handig zijn om af en toe concrete bedragen en percentages te noemen, maar dan wel op onderdelen. ‘Ik ben bereid 73 euro korting te geven op de stoelen.’ Of: ‘u kunt 7,9% korting krijgen op de topmatras, maar dan gaan wij wel uit van een aanbetaling van 15% op de slaapkamerset.’ Afrondingen van prijzen of percentages (zoals ‘anderen dat doen’) is volgens Beune niet slim. ‘Door heel specifieke getallen te noemen, geeft u aan dat u er over heeft nagedacht.’

Meer informatie: www.werkeninwonen.nl

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten