Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Heimtextil geeft meer ruimte aan design en trends

Tijdens de komende Heimtextil zal er meer en duidelijker aandacht gegeven worden aan trends. Via materialen, kleuren en concrete toepassingsmogelijkheden kunnen bezoekers van de beurs zich laten informeren en inspireren.

Een van de belangrijkste veranderingen op de textielbeurs Heimtextil (14 t/m 17 februari, Frankfurt) is het meer centraal stellen van de trends, zowel letterlijk als figuurlijk. Hiervoor wordt niet meer het Forum gebruikt, maar komt er in hal 4.0 een groot overzicht onder de naam Theme Park. Op dit centrale ‘inspiratieforum’ komt een overzicht van de actuele textieltrends via producten van exposanten op de beurs. De trends worden onderverdeeld in diverse ‘toepassingsbieden’ zoals materialen, kleuren, technologie en duurzaamheid. Ook wordt er een onderscheid gemaakt in de toepassing voor diverse markten zoals retail en hospitality. De vaak wat abstracte trends krijgen zo een duidelijker gezicht en door deze letterlijk centraler te stellen hoopt de beursorganisatie bezoekers een duidelijker beeld te geven van allerlei ontwikkelingen. Wie nu al meer wil weten kan terecht op www.heimtextil-theme-park.com.

 

Trendspots
Op een drietal plaatsen op de beurs worden bepaalde design gerelateerde aspecten uit bovengenoemde Theme Park gehaald en via ‘trendspots’ op concrete manier naar de beursvloer vertaald. Het betreft de presentaties Wall (hal 3.1), Sun (5.1) en Retail (11.1).
Zoals gewoonlijk zijn er diverse extra’s tijdens de beurs. New & Next richt zich op start-ups en jonge ontwerpers zich die met creatieve designconcepten presenteren. De Young Creations Award Upcycling is een wedstrijd voor aanstormende ontwerpers en binnenhuisarchitecten waarbij zij laten zien hoe producten en materialen op creatieve hergebruikt kunnen worden. . Geselecteerden zullen hun producten tonen in hal 4.2.

Aandacht voor duurzaamheid
Op Heimtextil wordt op verschillende manieren aandacht gegeven aan duurzaamheid. Net als voorgaande jaren is tijdens de beurs de Green Directory verkrijgbaar, een boekje (dat kan dienen als koopgids) met daarin de namen van bedrijven die op een of andere manier ‘groen’ producten leveren. Dat kan zijn doordat zij gebruik maken van organisch materiaal (herkenbaar aan de stand met een groen blaadje), produceren op een milieuvriendelijke wijze (herkenbaar aan een blauw blaadje) of sterk rekening houden met sociale aspecten in hun productie (bruin blaadje). Naast de gids zullen de exposanten op de beurs zichtbaar zijn respectievelijk met een groen, blauw of bruin blaadje dat zichtbaar op de stand wordt aangebracht.

Digitaal printen
Extra aandacht zal er zijn voor digitaal printen (hal 4.) en op de beurs zal er ter plekke getoond worden met grote printers wat er allemaal mogelijk is met deze techniek. Tijdens de beurs zal de European Digital Textile Conference worden gehouden.
In hal 4.4 zullen ongeveer tweehonderd studio’s zich presenteren met hun nieuwste ontwerpen. Hier ligt het startpunt van vele ontwerpen en dessins die later zullen verschijnen als opdruk of dessin op een gordijn, dekbedovertrek of meubelstof. Exposanten kunnen de dinsdag voor de beurs al terecht om zich hier te oriënteren of om aankopen te doen.
Op donderdag en vrijdag zijn er speciaal voor architecten, binnenhuisarchitecten, mensen van beddenspeciaalzaken en andere geïnteresseerden rondleidingen, gericht op exposanten die leveren aan de projectmarkt.

Meer informatie: www.heimtextil.messefrankfurt.com

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten