Hoewel de consument nog volop van de zomer geniet, kijken fabrikanten van tuinmeubelen al naar het komende jaar. Datzelfde geldt voor leveranciers van barbecues, parasols en andere producten om de tuin aan te kleden. Op de beurs Spoga presenteren zij begin september de trends voor het buitenleven in 2013.
Omdat de consument in het voorjaar direct uit voorraad wenst te bestellen, worden tuinmeubelen in het najaar en de winter geproduceerd. Vandaar dat de Spoga al aan het eind van de zomer plaatsvindt en daar een vooruitblik wordt gegeven op de (mogelijke) trends van 2013. Naar verwachting krijgen stoelen een wat opener karakter, de beursorganisatie spreekt zelfs van ‘filigrain’ vlechtwerk. Daarnaast blijft kunststof vlechtwerk in natuurtinten, donkergrijs en antraciet mainstream. Teak lijkt weer een beetje op terug te komen en dan veelal in combinatie met metaal, glas, en zelfs kunststof.
Trendkleur blauw
Naast meubelen geeft de beurs ook een overzicht van andere producten om de tuin te ‘stofferen’ want het gaat al lang niet meer om alleen wat tuinmeubels. Kussens, parasols, verlichting, verwarming, tapijt of parket als ‘vloerbedekking’ en uiteraard barbecues in alle soorten en maten horen hierbij want de trend naar luxe buitenleven zet door, zo voorspelt de Spoga. Blauw zou voor 2013 een trendkleur worden. Daarnaast zijn wit, beige en diverse bruintonen sterk aanwezig.
Vrouw ontdekt barbecue
Opmerkelijk is de evolutie van de barbecue. Volgens de beursorganisatie ‘ontdekken’ steeds meer vrouwen de barbecue en ‘daardoor verandert de uitstraling en de functie van de moderne barbecue’. Naast leuke trendkleuren geeft dat ‘mogelijkheden voor een gezonde en veelzijdige keuken’. Extra functies zijn bijvoorbeeld bepaalde manden die aan de barbecue kunnen worden gehangen of de mogelijkheid om popcorn te maken.
Praktische concepten
Op de beurs zullen op de ‘Boulevard of Ideas’ praktische concepten voor op de winkelvloer worden getoond, alsmede POS presentaties. ‘Garden Unique’ is en speciale afdeling waar de hoogwaardige, designgeoriënteerde topmerken zich zullen presenteren. De belangrijkste hallen voor ‘Garden Living’ zijn 1, 2.1, 3, 11.1 en 11.2. Accessoires zijn te vinden in de hallen 9 en 10 en wie meer wil weten over barbecues kan terecht in hal 5.1. Uiteraard moet je dit begrip ruim opvatten want er zijn outdoor keukens die meer in huis hebben wat een doorsnee burger in de keuken heeft staan.
Extra activiteiten
Naast het tonen van producten zijn er tijdens de beurs lezingen, workshops en demonstraties. Of, zoals de Messe Köln het graag uitdrukt, ‘veel ruimte voor informatie, discussie en interactie’. Veel informatie is te vinden op de site www.spogagafa.de. Met name voor bedrijven die zich richten op de projectmarkt is er een platform in de vorm van een blog waar fabrikanten, handelaren, designers en projectinrichters elkaar kunnen informeren. Nationaal gaat het om grow.spogagafa.de, internationaal om spogagafa.com.
De Spoga vindt plaats van zondag 2 t/m dinsdag 4 september. Op zondag en maandag is de beurs geopend van 9.00 – 18.00 uur, op dinsdag tot 17.00 uur.
Zie ook http://www.spogagafa.de/de/spogagafa/home/index.php