Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Wibo Bultsma: 'Belangrijk is dat mensen zich op de beurs thuisvoelen'

De koers van de beurs (9)

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.

Welke beurs/beurzen vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik ben de officiële vertegenwoordiger van de Messe Frankfurt in Nederland, België en Luxemburg. Ik woon in Frankfurt en pendel van daaruit naar Den Haag en Brussel. Bekende beurzen waar ik mee te maken heb zijn onder meer Heimtextil, Ambiente, Tendence, Light + Building. We focussen op beurzen in Frankfurt, maar geven ook begeleiding aan Nederlandse bedrijven die bijvoorbeeld naar een beurs in China of Dubai willen.’

Hoe gaat het met de beurs?
‘Dit jaar gaan we wereldwijd over de 500 miljoen omzet heen. In Nederland groeien we daarin mee, zowel in m2 als in omzet. Internationaal zit de sterkste groei bij opkomende markten zoals China. Per beurs zie je wel verschillen. Heimtextil heeft een beetje een imagoprobleem en had tot twee jaar gelden last van een teruggang. Dat is nu tot staan gebracht. In China groeit Heimtextil enorm terwijl in Nederland en België bedrijven zijn omgevallen. Je ziet wel dat overblijvers zich richten op technische textiel en de beurs Techtextil is een groeibriljantje.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘Belangrijk is dat mensen zich op de beurs thuis voelen, dat ze de bedrijven vinden die ze willen vinden. We zorgen voor een goede halindeling en routing en de hallenplanning kun je downloaden op je iPad of smartphone. Ook is er gratis internet op de hele beurs. In de voorbereiding doen we veel aan marketing: nieuwsbrieven, persconferenties, acties met brancheorganisaties en acteis met vakbladen waarbij we gratis toegangskaarten aanbieden. Vergeet niet de site daarop staat heel veel informatie.’

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar de bezoekers?
‘Er worden inderdaad minder grote orders geschreven dan vroeger, maar er worden wel veel orders voorbereid op de beurs. Exposanten tonen op de beurs toch de echte noviteiten en ook voor mensen die al op de hoogte zijn is dat prettig; ze willen de producten toch echt even zien of voelen. Vergeet niet dat een grote groep bezoekers beperkt op de hoogte is van de ontwikkelingen omdat ze en beperkt aantal leveranciers hebben. Op de beurs kunnen ze op ene beperkte oppervlakte in korte tijd veel nieuwe dingen bekijken.’

Door allerlei omstandigheden kan een beurs‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Doen jullie dat ook?
‘Als je je verbreedt, begeef je je meestal op het terrein van andere beurzen en ben je aan het vissen in de vijver van je concurrent. Het vraagt meer om verrijking van de beurs; er wordt een bepaalde award uitgereikt, je haalt designers binnen of je presenteert heel duidelijk de trends. Maar ook organisatie, service en de sfeer op de beurs moeten continue op een hoog nivo blijven. Het blijkt dat 16% van de exposanten - voor en na sluitingstijd - de trends bekijkt. Dat is een hoog percentage. Belangrijk is ook om de exposanten, vooral nieuwkomers, van tevoren te helpen bij de voorbereiding. Het is niet alleen de organisatie die verantwoordelijk is voor een succesvolle beurs. De invulling (eigen presentatie, promotie, product) wordt gedaan door de exposanten.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten, hoe staan jullie daar tegenover?
‘Dat wordt niet toegestaan. Uitzondering zijn de Hair & Beauty en de laatste dag van de Musikmesse.’

Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) in de m2 prijs?
‘Ik heb nog niet meegemaakt dat de prijzen zijn verlaagd en de Messe Frankfurt is voorzichtig met het geven van kortingen. Wij focussen op hoe we de beurs toegevoegde waarde kunnen geven.’

Wat is het aandeel van Nederlandse exposanten aan de beurs en zitten daar verschuivingen in. Zo ja, welke?
‘Nederland is een echte handelsnatie en Nederlandse exposanten hebben de beurs als platform nodig om hun goederen te tonen aan een groot vakpubliek. Nederland zit vaak in de top 3 van buitenlandse deelnemers en bezoekers en dat zegt genoeg. Ik denk dat nu sterker dan vroeger naar budgetten wordt gekeken en dat dan vaker voor één grote, internationale beurs wordt gekozen omdat daar een grotere kans is om én de Nederlandse én de internationaal bezoekers te trekken dan bijvoorbeeld op de kleinere, regionale beurzen.’

De Nederlandse bezoekers, hoe zit het daarmee?
‘Ook wat betreft het aantal bezoekers scoort Nederland goed. Gemiddeld besteden Nederlanders 1,7 dagen aan de beurs.’

Waarom zouden exposanten moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘We hebben ons gepositioneerd als internationale vakbeurs en hebben daar de organisatie op afgestemd, zowel qua exposanten als bezoekers. Beurzen blijven altijd een belangrijke rol spelen een belangrijke rol in de verkoop en handel en soms werkt het beter dan een paar mensen op de weg. Op de beurs kun je ook makkelijk internationaal je vleugels uitslaan. Daarvoor bieden wij een goed platform.’

Dit is het negende artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni, 10, 20, 25 juli, 1, 6, 10 en 17 augustus.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten