Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nog even geduld a.u.b.

Vanavond is het weer zover- Mark Rutte gaat het volk vertellen wat de coronakoers voor de komende tijd gaat worden. Als kapitein van het schip van staat leunt hij daarbij sterk op de ideeën van coronaweerman Jaap van Dissel die eindeloos heeft zitten staren naar de modellen van zijn collega's. De mogelijke uitkomsten daarvan zijn voor Rutte een kompas. Probleem is dat het weer zich enigszins laat voorspellen als autonoom fenomeen, maar dat het coronavirus te maken heeft mensen die door hun gedrag gericht en ongericht sturing geven aan de verspreiding daarvan. Dat beïnvloedt de uitslag van het kompas en de uitkomst tot nu toe betekent onder meer dat winkels nog steeds gesloten zijn.

Daar heeft brancheorganisatie INretail genoeg van, reden waarom zij vanmorgen in de rechtbank verscheen vanwege een kort geding tegen de staat met als eis: de winkels moeten weer open.

De uitspraak van de rechter is vrijdag en dat wordt misschien een portie mosterd na de maaltijd. Want het lijkt erop dat er met de persconferentie van vanavond enige versoepeling komt in het toelatingsbeleid dat winkels mogen hanteren. Nu is het een uiterst vreemde regeling waarbij op afspraak kan worden gewinkeld met 'twee personen per verdieping' in minimale tijdvakken van tien minuten. Een schoenenzaak van 100 vierkante meter kan daarbij evenveel klanten ontvangen als een meubelzaak van 6.000 vierkante meter. Bij en tuincentrum van 20.000 vierkant meter wordt het plantjes in de kar mieteren en rennen naar de kassa.

Begrijpelijk dat INretail, dat onder meer schoenenzaken, tuincentra en woonwinkels vertegenwoordigt, ageert tegen dit curieuze beleid. Wie de columns van INretail directeur Jan Meerman van afgelopen weken leest, ziet dat hij iedere keer voorzichtig tegen het Haagse beleid aanschopt waarbij hij zowel lof als hoon van leden oogst die veelvuldig reageren op zijn columns. Van complete lockdown naar bestellen en afhalen (click & collect) tot het huidige deur-op-een-kier-en-snel-met-zijn-tweetjes-naar-binnen beleid van nu, het is iedere keer: Jan, dit moet je niet pikken, doe er wat aan! Een enkeling heeft begrip voor het voorzichtige optreden van de INretail voorman, maar uit de reacties komt duidelijk naar boven dat veel winkeliers het zat zijn om maar steeds te moeten wachten tot..... Tot wanneer eigenlijk?

Aardig is dat INretail al maanden 'een bloedbad' voorspelt in de retail als de overheid de winkeliers niet meer ruimte geeft of financieel compenseert en dat dezelfde organisatie al een paar jaar geleden voorspelde dat 20% van de retail zou verdwijnen. Dus al ver voordat corona 'toesloeg' werd gecommuniceerd dat door allerlei omstandigheden veel winkeliers het loodje zouden leggen. Nu wordt moord en brand geroepen en wordt verwacht, nee geëist, dat de overheid de winkeliers tegemoet komt omdat ze dreigen om te vallen. Je zou zeggen: prima dat er nu een forse sanering plaatsvindt in de retail, maar zo werkt het niet en het is zelfs zo dat INretail afgelopen jaar meer leden erbij kreeg omdat niet-leden hen zien als een reddingsboei die je nu moet pakken. De vruchten van een interne lobby, zou je kunnen zeggen.

INretail komt vooral op voor de fysieke winkelier, maar is niet blind voor de realiteit. Corona of niet, al jaren heeft de traditionele retail te maken met de opkomst van webwinkels, c.q. de mogelijkheid om schoenen, kleding, boeken, banken of wat dan ook online te bestellen en te laten bezorgen. Dus zonder fysiek bezoek aan de winkel. Al jaren propageert INretail dan ook dat hun leden een webshop moeten hebben of in ieder geval 'online aanwezig' moeten zijn en dat lukt een aantal winkeliers goed. Zelfs als het gaat om grote, dure en complexe producten als banken, kasten en bedden die 'advies nodig hebben' blijkt dat deze ook zonder fysiek bezoek aan een winkel of een persoonlijk gesprek kunnen worden verkocht.

Het is dan ook zeer opvallend dat de de grootste woonretailer van Nederland, ook wel bekend als het Zweedse woonwarenhuis met blauw en geel als kenmerkende kleuren, nu door mand valt als het op online winkelen aankomt. De trendsetter in wonen kan het aantal bestellingen niet aan, de klantenservice is niet of slecht bereikbaar en bestellingen zijn na maanden nog niet uitgeleverd.

Achter de schermen is IKEA vooral een logistiek bedrijf, maar blijkbaar werkt dat niet goed als de digitale component hierin een belangrijke rol vervult. Degene die nu het hardst zou moeten roepen om de deuren te mogen openen, zou nu IKEA moeten zijn. Maar daar is het vooral stil. Beter gezegd: complete chaos.

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten