Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Omzet detailhandel stijgt in februari met bijna 17%

De omzet van de detailhandel was in februari 16,5% hoger dan in februari 2021, meldt het CBS. Meubelwinkels zagen de omzet zelfs met 50,3% stijgen. De cijfers zijn geflatteerd want in februari 2021 was er een lockdown vanwege corona.
 


De groei komt vooral doordat de omzet van de detailhandel in februari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. Afgelopen februari was er geen lockdown. De omzet van de non-foodsector steeg daardoor met 57,7% ten opzichte van februari 2021. De omzet van de foodsector daarentegen daalde met 2,9%. Deze scheve verhouding komt doordat vanwege de lockdown in februari 2021 vrijwel alle winkels waren gesloten behalve 'essentiƫle' winkels zoals supermarkten. De eerste twee maanden van dit jaar laten de sterkste groei zien sinds jaren, zie de grafiek hierboven.
 


Meubelwinkels boeken plus van 50%
Meubelwinkels behaalden in februari 50,3% meer omzet dan in dezelfde maand een jaar gelden. Winkels in vloeren, keukens en dhz-artikelen zagen de omzet met 34% stijgen. Kledingzaken boekten de grootste omzetstijging met 135% ten opzichte van februari 2021. Ook hier is de lockdown van 2021 de verklaring voor de extreme stijging.

Daling online verkopen
Ook bij de online winkels zijn de effecten van de lockdown zichtbaar. Jarenlang stegen de omzetten van de online detailhandel en dat werd versterkt door de lockdown in 2021. Het gevolg is een dat de online omzet in totaal zakte met 24,7%. Webwinkels, met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten 8,7% minder om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp zelfs met met 39,9 procent. Ter vergelijking: in februari 2021 groeide de online omzet met bijna 104%.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2022 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten