Brancheorganisatie INretail kwam deze week met positief bericht over de 'prachtige omzetgroei' van woonwinkels. De brancheorganisatie publiceert ieder kwartaal de uitkomst van onderzoek onder haar leden, de zogeheten Woonwinkelmonitor. Daarin worden cijfers opgeteld en afgetrokken en kun je in percentages lezen hoe het gaat met gemengde zaken, meubelzaken, woningtextielzaken, keukenzaken en slaapspeciaalzaken. Belangrijk vergelijkingspunt hierbij is de omzet ten opzichte van de zelfde periode een jaar eerder. De grote lijn van dit jaar is duidelijk: bij ieder winkeltype gaat het beter.
Stijgende lijn
Per winkeltype, kwartaal en regio fluctueren de cijfers. Zo doen woonwinkeliers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het al een tijdje beter dan collega’s elders. Dat komt volgens INretail door de beweging op de woningmarkt. Die is in de Randstad sterker dan in Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen. Ook zijn er verschillen tussen zelfstandige winkeliers en collega’s die zijn aangesloten bij een bepaalde organisatie. Of ondernemers met een vestiging op een meubelboulevard of in het centrum. Maar de grote lijn is bij iedereen hetzelfde en al het hele jaar constant, die loopt naar boven.
Cijfers interpreteren
Eerder deze week liep ik op de meubelbeurs in Brussel en daar zeiden meerdere exposanten zich niet te herkennen in die mooie omzetcijfers. Nu kunnen het de verkeerde bedrijven zijn geweest die ik sprak, maar ik hoor die geluiden al maanden van leveranciers. ‘Ik lees in de pers de verhalen en zie de cijfers, maar ik merk er zelf niks van’, is hun weerkerend antwoord op mijn vragen. Nu zou ik de pers ook niet snel vertrouwen want gisteren is er in de VS een nieuwe president gekozen die tot eergisteren door niemand werd voorspeld en journalisten die zich met de woonbranche bezig houden, schat ik nog veel lager in; die weten helemáál niks van cijfers.
Nieuw = nieuws
Zulk persvolk loopt op beurzen achter elkaar aan en schrijft braaf op wat de organisatie hen influistert. Vervolgens schrijven ze op wat volgens hen gek, bijzonder of zogenaamd nieuw is terwijl de bulk van de exposanten op vrijwel iedere beurs - en zeker in Brussel - met producten komt die goed in de markt (zullen) liggen en weinig nieuws bieden. Maar ja, dat vinden die zogenaamde journalisten niet interessant om over te schrijven. Dus schrijven zij ook netjes de cijfers op die INretail hen verschaft. Die zijn namelijk nieuw, dus nieuws.
Veel omzet, geen winst
Het gebeurt ook bij andere persmensen. Bladen en sites die zich bezig houden met marketing en e-commerce publiceren met graagte de cijfers overs stijgende omzetten bij de Wehkamps, bol punt kommen, Zalando’s en Amazonnen. Die webshops zitten, ook als het over woonproducten gaat, al jaren in de dubbele groeicijfers. Maar over winst lees ik zelden iets. Die is er namelijk niet. Of nauwelijks. En daar vragen die journalisten niet naar.
Ik denk dat het bij stenen winkels niet veel anders is. Want meer omzet maken en tegelijkertijd altijd korting geven, wat levert dat op? Daarom zeggen die omzetcijfers van INretail mij niet zoveel. Meer omzet is leuk, maar wat is de winst? Daar gaat het toch om?
Braaf overtikken
Als INretail met zúlke cijfers komt, ga ik breed uitpakken met publicatie. Zolang dat niet gebeurt, doe ik hetzelfde als iedereen: braaf persberichten overtikken. Hoewel: knippen & plakken gaat nog sneller. Da’s tijd-winst.
Aribert Guiking