Winkels in de woonbranche zagen de omzet in de eerste helft van 2018 met gemiddeld 3,6% stijgen, voornamelijk veroorzaakt door keukenzaken. Andere zaken deden het een stuk minder goed, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.
Met een omzetplus van gemiddeld 11,1% in de eerste zes maanden van dit jaar (ten opzichte van 2017) deden keukenverkopers goede zaken. Gemengde woonwinkels noteerden een plus van 2,1%. Meubelzaken (-1,4%), woningtextielwinkels (-0,4%) en slaapspeciaalzaken (-3%) drukten het algemeen gemiddelde. De cijfers zijn niet geheel onverwacht en hebben alles te maken met de dalende huizenverkoop waar de woonbranche vertraagd op reageert. Volgens het CBS daalde in het eerste kwartaal de huizenverkoop met 5% en de Rabobank voorspelt voor dit jaar 3% minder verkochte woningen.
Vertraagd effect
'De effecten van de teruglopende woningmarkt zullen in de tweede helft van dit jaar merkbaar zijn in de investeringen in woonproducten', aldus INretail. De brancheorganisatie publiceerde begin deze maand cijfers waaruit de correlatie tussen huizenverkoop en verkopen in woonwinkels zichtbaar werd. Er is een duidelijk effect, maar dat is pas zichtbaar met een halfjaar vertraging. Keukens en vloeren worden het eerst aangeschaft na een verhuizing, andere woonproducten volgen later.
Gematigde verwachtingen
Aangezien de branche in het derde kwartaal van 2017 een omzetstijging van bijna 13% noteerde, zijn de verwachtingen INretail nu gematigder. Circa 15% van de leden van de brancheorganisatie denkt de gerealiseerde omzet van vorig jaar in 2018 te kunnen overtreffen. Over heel 2018 verwacht INretail voor de woonbranche gemiddeld 4% omzetgroei, met per woonsegment verschillende eindstanden.