Online interieurproductverkoper Westwing boekte vorig jaar 66% meer omzet dan in 2013. Het aantal orders van de etailer nam toe met 85%, vooral door bestellingen van vaste klanten.
De groei zit er aardig in bij Westwing. Afgelopen jaar steeg de omzet naar 183 miljoen euro, een stijging van 66%. Verbeterde efficiëntie en vergroting van het afzetgebied zijn daar volgens de Duitse online retailer met name de oorzaak van. Zo werden onder meer shops opgezet in België, Kazachstan, Slowakije, Tsjechië en Hongarije en is Westwing nu actief in vijftien landen, waaronder Nederland. Vorig jaar werden 2,2 miljoen orders verwerkt, een toename van 85%. Ondanks deze groei draait Westwing nog steeds dik verlies. Definitieve cijfers over 2014 ontbreken nog, maar in 2013 werd een operationeel verlies geleden van 40,2 miljoen euro.
Forse investeringen
Investeerders hebben geloof in het platform. Begin dit jaar werd er voor 25 miljoen vers kapitaal in gestoken en begin 2014 72 miljoen euro. Sinds de oprichting in 2011 werd totaal 179 miljoen euro geïnvesteerd in Westwing. Een van de aandeelhouders is Rocket Internet, het bedrijf dat ook investeert in onder meer online shop Home24 (dat ook nog steeds verlies leidt) en Zalando (dat sinds eind vorig jaar winstgevend is).
Besloten platform
Westwing is een ‘besloten platform’ dat dagelijks naar de ‘leden’ aanbiedingen stuurt, volgens eigen zeggen met korting van gemiddeld 37%. De aanbiedingen zijm beperkt geldig en je kunt ook komende aanbiedingen via de site bekijken. Lid worden van de club kan iedereen die zich aanmeldt. Volgens opgave zijn er in Nederland ongeveer 300.000 leden.