Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Onderzoek Koelnmesse: hoe leven gewone mensen

De Koelnmesse start een internationaal onderzoek waarbij men in kaart wil brengen hoe mensen wereldwijd wonen. De informatie hiervoor komt van de mensen zelf via ingevulde vragenlijsten en opgestuurde foto’s.

De opzet van het onderzoek is briljant. Voor het onderzoek is de site theworldathome.info ontwikkeld. Daarop staan vragenlijsten die mensen wereldwijd online kunnen invullen en gaan over hoe je kamer, keuken en slaapkamer er uit zien en hoe je woont, kookt en slaapt. Via vragenlijsten kun je ook aangeven hoe je anders zou willen wonen, koken en slapen. De vragen zijn concreet en direct en zulke vragen, en vooral de wijze waarop het onderzoek wordt uitgevoerd, is nogal on-Duits. Meestal huurt een beursorganisatie een duur bureau in dat vervolgens komt met voorspelbare conclusies in ronkende taal om het nog wat te laten lijken en blaast de opdrachtgever de resultaten op ten eigen bate.

Een sofie maken
Nu niet. Mensen kunnen zelf de vragen beantwoorden en hen wordt gevraagd een sofie te maken; een selfie staand voor je eigen sofa. Dat kun je ook doen in de keuken en in de slaapkamer en als veel mensen die doen, krijg je een zeker beeld van hoe mensen leven en - via de ingevulde vragenlijsten - hoe zij het eventueel anders zouden willen.

Meubelbeurs Keulen
Wat er uit gaat rollen, is afwachten en de beursorganisatie hoopt op iets moois. Ondanks de globalisering denkt zij dat er toch sprake is van landelijk/regionaal gebonden smaken en als daar meer duidelijkheid in komt, dan kunnen fabrikanten daar rekening mee houden. Want het onderzoek is gericht op de IMM, de internationale meubelbeurs die ieder jaar in Keulen wordt gehouden. Daar komen designers, inkopers, detaillisten en architecten om zich te oriënteren wat zij kunnen ontwerpen, kopen, verkopen en voorschrijven. Maar wat willen hun klanten eigenlijk? Wat is hun woonsituatie en wat zouden zij willen veranderen? Op deze vragen moet het onderzoek antwoord geven.

Representatief
Iedereen kan meedoen, maar het onderzoek richt de focus op Duitsland, Rusland, China en de Verenigde Staten. De daar behaalde ‘resultaten’ zullen via foto’s en ensceneringen te zien zijn op de beurs in januari 2015. De foto’s worden geselecteerd door een apart bureau en de vraag is hoe dat bureau gaat selecteren. Hoe betrouwbaar en levensecht is die selectie? Als wij uitgaan van Nederland is dan een foto van een 60+ echtpaar in de huiskamer van hun verbouwde boerderij in Drente representatief voor die groep? Want dat verschilt met de foto van het 60+ echtpaar uit Zuid-Limburg waarvan de man in de WAO zit en de vrouw geen pensioen heeft opgebouwd. Hoe weeg ik het jonge gezinnetje in een Vinex wijk en eenzelfde gezinnetje driehoog achter in Amsterdam?}

Chinese boeren
Internationaal gezien zijn er in China tientallen miljoenen boeren op het platteland en een veelvoud daarvan woont inmiddels ergens in de stad. Als die boeren en ex-boeren selfies gaan maken, wat zegt dat dan over hun woonsituatie en woonwensen? Is dat antwoord op de vraag ‘Hoe wonen Chinese boeren?’ Ik ben benieuwd naar de eigen gemaakte interieuropnamen van Amerikanen want de meesten hebben geen enkele smaak. En wat te denken van de nieuwe rijken uit Rusland die denken dat duur de norm is en geen onderscheid zien tussen kunst en kitsch? Vinden zij dat echt mooi of is dat opsmuk omdat ‘anderen’ dat mooi vinden?

Ongewisse uitkomst
Wat de uitkomst ook is, het idee van het onderzoek is briljant. Zeker voor Duitsers die pünktlich en gründlich zijn en alles onder controle willen houden. Nu geven zij tot op zekere hoogte de regie uit handen en wordt het marktonderzoek - want dat is het - gedaan door gewone mensen. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de manier waarop de beursorganisatie de uitkomsten van het onderzoek gaat visualiseren op de beurs in januari 2015.

Manipuleren onderzoek
Ik hoop ondertussen dat Amerikaanse studenten via Facebook een actie opzetten om massaal gemanipuleerde foto’s op te sturen van hun studentenkamer en dat Chinezen op het platteland in groten getale massaal selfies opsturen met een XXL formaat flatscreen dat zij van de buren hebben geleend. En dat vreselijke Duitse interieurs krijg te zien met bloemetjesgordijnen en afstotelijke Polstermöbel. Ik hoop dat ze een Keulen daarvan levensgrote foto’s gaan laten zien of echte interieurs gaan nabouwen. Dan wordt het echt een leuke beurs.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten