Meubel- en designwinkel Fab.com staat te koop. Voor een prikkie, want de vraagprijs schijnt rond de 15 miljoen dollar te liggen. In juni 2013 werd het bedrijf nog op 1 miljard dollar getaxeerd.
Fab.com heeft nooit kunnen waarmaken wat het ooit beoogde. De Amerikaanse oprichter Jason Goldberg wilde van zijn geesteskind de ‘Ikea van het internet’ worden, maar het bedrijf heeft nooit winst behaald. Vorig jaar besloot het online platform om te stoppen met flash sales (dagelijkse koopjes) en zich om te vormen tot een ‘grote online lifestyle shop’ met een vaste collectie. Dit jaar werd een aantal reorganisaties doorgevoerd en werd afscheid genomen van externe designers om zich te concentreren op de eigen modellen. Het mocht niet baten en er zoemen geruchten over verkoop aan een derde partij.
Grote verliezen
Fab.com werd opgericht in 2011. Vanaf mei 2012 konden Nederlanders via de Europese site bestellingen doen en in september van dat jaar ging de Nederlandse site live. Nederland kreeg zelfs het Europese distributiecentrum toegewezen en in Eindhoven zouden in 2014 ongeveer 450 mensen werken. Het kwam er niet van en dit jaar werd een aantal reorganisaties doorgevoerd. De oprichter wil nu van het bedrijf af en er gaan geruchten over een verkoopprijs van 15 miljoen dollar. Medio vorig jaar was de taxatiewaarde 1 miljard dollar ondanks louter verliezen. In het bedrijf zijn tientallen miljoenen gestoken door investeerders en volgens insiders werd er op het hoogtepunt van Fab.com 14 miljoen dollar per maand doorgejaagd.