Internationaal opererende retailers denken grotere winkels nodig te hebben. Dat komt omdat zij online winkelen integreren in hun business model. Investeren in nieuwe en bestaande winkels blijft daardoor prioriteit houden.
De CBRE Group, de grootste beursgenoteerde vastgoedorganisatie ter wereld, ondervroeg vijftig toonaangevende internationale retailers met een gezamenlijk winkelnetwerk van 32.000 winkels naar hun online strategie. Terwijl zij belang hechten aan een investering in digitale verkoopmogelijkheden, blijven investeringen in nieuwe en bestaande winkels voorlopig prioriteit nummer één voor retailers.
Meer en grotere winkels
In de komende twee jaar verwachten de retailers dat de fysieke winkel een belangrijke rol blijft spelen in het distributienetwerk. Consumenten zullen bijvoorbeeld online aankopen ophalen in een winkel, naast het thuis of op hun werk laten bezorgen. Hierdoor hebben retailers grotere winkels nodig, zeggen ze. In de komende twee jaar verwacht 72 procent van de ondervraagden in ieder geval hetzelfde aantal winkels of meer te hebben in hun thuisland.
Multi-channel strategie
Ongeveer 70 procent van de retailers ziet zichzelf in de eerste plaats als een retailer die ‘tussen de stenen’ staat. Een zelfde percentage geeft aan over twee jaar een volledig geïntegreerd model te hanteren waarin verkoop via diverse kanalen centraal staat. In deze multi-channel strategie draait het vooral om de consument online optimaal te kunnen bedienen. Gemiddeld genomen is het aandeel van de online verkopen van de ondervraagde winkeliers op dit moment ongeveer 8 procent van de totale verkopen. De verwachting is dat dit in twee jaar tijd ongeveer 15 procent zal zijn.