Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Personaliseren is leuk, maar onzin

Afgelopen dagen bezocht ik diverse beurzen in Duitsland en daar hoorde en zag ik hoe fabrikanten hun klanten steeds meer keuze aanbieden. Niet door nog meer kleuren toe te voegen aan het toch al dubbelkwadratische aantal regenboogvariaties voor rolgordijnen en ook niet de keus uit 26 groenen voor meubelstoffen, maar door de mogelijkheid tot ‘personaliseren’ te geven. Dat modieuze woord wordt niet alleen door marketingboys, retailgoeroes en andere overbodige adviseurs gebezigd, maar ook door fabrikanten van raamdecoratie, gordijnstoffen, laminaatvloeren, zitmeubelen en andere producenten van interieurproducten.

Gepersonaliseerd gordijn
Concreet betekent het dat je bijvoorbeeld voor het maken van je ‘eigen’ rolgordijn kunt kiezen uit een enorme combinatie van kleuren, dessins en bedieningsmogelijkheden waardoor er een ‘gepersonaliseerd’ gordijntje uit rolt waardoor je een ‘uniek’ exemplaar in huis hebt. Nog unieker (dat woord bestaat niet eens) is het als je een foto erop laat printen, bijvoorbeeld van je hond of kat. Geinig en volstrekt uniek. Een beetje zitmeubelfabrikant biedt tegenwoordig keus uit tientallen kleuren en dessins, verschil in zithoogte en -diepte, verschillende gradaties van comfort (hard en zacht en iets er tussenin), pootjes in metaal en hout en dan ook nog eens recht of rond en voor je het weet heb je 988.765 variaties dus is jouw keuze een persoonlijke en dus heb je een gepersonaliseerd product.

Digitaal en publicitair opblazen
Sportschoenenfabrikant Nike ontdekte dat al jaren geleden en het werd een succes. Zeggen ze. Veel groter is het succes van gelimiteerde oplages want dan weet je zeker dat je iets unieks hebt. Waarom? Omdat het publicitair wordt opgeblazen en je kunt laten zien dat het ‘uniek’ is omdat er zo weinig van zijn. Niet omdat er maar 1 exemplaar van is.
Dankzij digitale fotografie kun je foto’s bewerken en dankzij digitale printtechniek kun je deze laten overzetten op rolgordijnen, dekbedovertrekken, tweezitsbanken en zelfs op canvas waardoor je een ‘eigen schilderij’ aan de muur kunt hangen.

Horloges en auto’s
In 1983 begon in Zwitserland Swatch met het customizen van horloges en dat werd een succes. Mercedes ontwikkelde op basis van het maak-van-verschillende-componenten- je eigen-product de Smart en dat is commercieel gezien tot op heden een behoorlijke flop. Er zijn kekke Smarts, maar de meeste autootjes zien er qua kleur toch redelijk gewoontjes uit. Toch hoorde ik afgelopen dagen op verschillende beurzen exposanten zeggen dat je hun product kunt personaliseren en dat dat inspeelt op wat consumenten willen.

Zwart en whitewashed
Ik denk dat consumenten dat wel willen, maar daar niet naar handelen. Kijk naar het huidige straatbeeld; minimaal 80% zwarte jassen. Als de lente komt verschiet die kleur en in de zomer is het beeld nog gevarieerder. Maar als je van afstand kijkt, is het beeld toch weer redelijk uniform. Kijk naar de laminaatvloeren of vloeren van het populaire pvc: het is allemaal een houtstructuur en overwegend eiken. Whitewashed is de trend van de laatste jaren en dat wil dan ook iedereen. De sloophoutstructuur (met dank aan Piet Hein Eek) op tafels, kasten, behang, dekbedovertrekken, kussens en schilderijtjes: allemaal hetzelfde.

Skyline New York
De oranje of paarse gestoffeerde bank in de winkeletalage is nog steeds een sterke trekker, maar de verkochte exemplaren zijn zwart, bruin, beige en varianten daarop. De foto van de New Yorkse skyline boven de bank wordt trots getoond als ‘apart’, hoewel er duizenden van zijn verkocht. Maar wie heeft er een dekbedovertrek met de foto van zijn schoonmoeder? Als je dat hebt, dan heb je echt iets unieks. En heel erg gepersonaliseerd.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten