Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Piet Hein Eek: retecommercieel

Piet Hein zag al 20 jaar geleden de crisis aankomen en begon met het produceren van meubels van sloophout. Nu het echt crisis is, zijn de meubels niet aan te slepen.

Wat hebben DWDD en DDW met elkaar te maken? Niks. De Wereld Draait Door is een dagelijks tv programma vanuit Amsterdam en de Dutch Design Week is een jaarlijkse designweek in Eindhoven. De afkortingen lijken op elkaar, inhoudelijk heeft het weinig met elkaar te maken. Onlangs zag ik bij De Wereld Draait Door het duo Job Smeets en Nynke Tynagel, ook bekend als het ‘designerscollectief’ Studio Job. Ze mochten bij Matthijs uitleg geven over een Land Rover die ze hadden opgepimpt met goud en andere overbodige frutsels. Je kunt er niks mee, maar het kost een vermogen. Net als de producten die het designpaar afscheidt.

Tussen kunst en kitsch
Dat zijn bombastische koffiepotten en andere opmerkelijke sculpturen. De dame en heer worden in designkringen hoog aangeslagen en ze werden door het blad Eigen Huis & Interieur dit jaar op nummer 1 geplaatst in de design top 25. Het werk van Studio Job wordt wel gekarakteriseerd als liggend op het grensvlak tussen design en kunst, maar ik denk dat het meer balanceert tussen kunst en kitsch. Job en Nynke figureerden wel eens op de Dutch Design Week, maar dit jaar heb ik ze niet gezien.

Sinterklaasaankopen
Piet Hein Eek was er wel, heel erg zelfs. Hij liftte lekker mee met het bezoek dat naar Eindhoven kwam voor de DDW en tegelijkertijd een blik wilde werpen in zijn werkplaats annex winkel. Beter gezegd: winkel annex werkplaats. Want het was eind oktober over de koppen lopen in de winkel alsof er sinterklaasaankopen gedaan moesten worden. Piet Hein Eek, de nationale designknuffelbeer, is beroemd vanwege zijn meubels van sloophout en dat concept weet hij volledig uit te melken. Het begon ooit met een kast en nu zijn er stoelen, banken, krukjes, tafels en kinderstoeltjes van sloophout en het digitaal gefotografeerde behang van hout loopt ook lekker. Het publiek in Eindhoven vond het prachtig en voelde, aaide, probeerde en becommentarieerde de producten van sloophout..

Crisis-collectie
Eek maakt veel meer dan sloophouten meubels. Zijn werk is helder van vorm, robuust in uitvoering en hoog in prijs. Oké, hij heeft ook wat laaggeprijsde meubels voor Wehkamp ontworpen, maar het gewone werk is bepaald niet goedkoop. Zelfs de onlangs geïntroduceerde Crisis-collectie, kasten gemaakt van goedkoop plaatmateriaal, zijn behoorlijk aan de prijs. Een vierdeurs Crisis-dressoir voor € 2886,00 vind ik geen crisisprijsje. Eek verkoopt ook goedkoop spul. Dat zijn potten, pannen, schalen, kleerhangers, kussens, dekens, snijplanken, theedoeken en zelfs smeerseltjes en zeepjes. Misschien niet allemaal design, maar dan toch wel Fair Trade. Dus heel erg oké. En duur.

Dille & Kamille
Schokkend vond ik te zien dat er ook gewone koffiekannen, bekers en bordjes werden verkocht. En ook pollepels, pannenlikkers en zelfs schuursponsjes. Als je het ziet, waan je je in een winkel van Dille & Kamille. En die plastic schuurborsteltjes leken wel van de Wibra. Ik kon mijn ogen niet geloven.

Niks kunst
Ik zag Piet Hein met zijn karakteristieke krullebol door het winkelend publiek lopen. Hij stond achter de kassa te praten met een medewerkster. Achter hem hing een poster met de tekst Design is art for losers.
Dat vond ik mooi. Dat is lekker relativeren. Wat een geweldige kerel, die Piet Hein. Gewoon een Hollandse jongen die van niet alleen goed kan ontwerpen, maar ook retecommercieel is. Niks kunst of pseudo kunstgedoe à la studio Job, maar gewoon design. Design voor de massa. Samengevat: een geslaagd kunstje.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten