Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Praxis actie gaat de mist in door het gure weer

Praxis start komende week met een actie waarbij kortingsbonnen van andere bouwmarkten ingewisseld kunnen worden. Briljant qua timing, maar die actie gaat mislukken.

Komende zondag 24 maart vallen 6 miljoen folders van Praxis door de bus bij Nederlandse huishoudens. Daarin kondigt Praxis aan dat kortingsbonnen van concurrenten als Gamma, Karwei, Hubo en Formido bij Praxis kunnen worden ingeleverd. Dus de 20% korting op verf bij de Gamma of de deuren-actie bij Karwei is dan ook geldig bij de Praxis. De actie van Praxis past in het plaatje van bouwmarkten die zich vooral profileren met permanente kortingacties. Blijkbaar is dat nodig om de consument naar de winkel te lokken. Uit de jaarcijfers blijkt dat dat weinig effect heeft, want de bouwmarkten zagen afgelopen jaar de omzetten teruglopen. Simpelweg omdat de consument het laat afweten.

Perfecte timing 
Toch gaan alle formules door met prijsacties. Want, hoewel consumenten een beetje actie-moe beginnen te worden, blijken prijsacties wel effect te hebben. Bovendien, zo redeneren alle formules, als wij het niet doen en mijn concurrent wel, dan missen wij omzet. Dus gaan zij verder met dat gestunt. Zeg maar: gestuntel.
De timing van Praxis is perfect. Net een week voor Pasen, iedereen wil de tuin in en gaan klussen, het voorjaar lonkt en de winter heeft nu lang genoeg geduurd. Het zijn dé ingrediënten om een voorjaarsverkoopoffensief te starten.

Klusweer
Alleen is er één probleem: het weer. Dit weekend is het winters weer en het blijft komende dagen veel te koud ‘voor de tijd van het jaar’. Het is geen klusweer en zeker geen moment om in de tuin te gaan werken. De run naar Praxis zal dan ook uitblijven en de actie zal snel uitdoven. Het komende weekend is het Pasen en dan komen er andere acties en heeft de consument andere prioriteiten. Als het absoluut zeker is dat het in het paasweekend prachtig weer zal worden, dan hebben de tuincentra een topomzet en kan Praxis misschien nog een graantje meepikken, maar voor komende week wordt het niks.

Gevoelstemperatuur
Acties doen het goed bij consumenten die daar gevoelig voor zijn, maar dat is een beperkte groep. Echter, vrijwel iedere consument is gevoelig voor het weer en niet voor niets wordt nu door weermannen vooral gesproken over de gevoelstemperatuur. Die geldt voor iedereen want mensen zijn uiterst primitief als het aankomt op weersinvloeden. Na een paar dagen zonneschijn stijgt de verkoop van t-shirts alsof mensen thuis niks in de kast hadden liggen. Het hoeft maar even te regenen of de paraplu’s vliegen de winkel uit. De enige ratio daarbij is de kijk op de kalender en de weersverwachting die daar uit moet rollen.

Erwin Kroll
Oud-weerman Erwin Kroll kreeg mails van tv kijkers als het weer te lang slecht bleef voor de tijd van het jaar. ‘We weten dat u er ook niks aan kan doen, maar zég in ieder geval dat het beter gaat worden’, was de teneur van die mails wanneer bijvoorbeeld de zomer maar niet wilde komen. Marco Verhoef  liet onlangs in het NOS journaal weten dat hij ook graag beter weer zou willen aankondigen, maar helaas. Daar zit ‘m de kneep; Marco Verhoef is geen Erwin Kroll die met wapperende handen net zo makkelijk een hittegolf als hagelbuien aankondigde. Of het waar was, wisten wij niet. Maar je geloofde hem.

Rotweer
Omdat Erwin Kroll van de buis is en andere weermannen en vrouwen gewoon zeggen dat het de komende dagen guur blijft en wij vermoeden dat dat inderdaad zo is, wordt die Praxis-actie helemaal niks. Leuk bedacht, slecht gebracht. Als de Praxis in de komende folder Erwin Kroll deuren, verf, tuinhekken, verticuteerharken, jaloezieën en viooltjes had laten aanprijzen dan was iedereen opgeveerd en naar de Praxis gereden. Weer of geen weer. Was het waardeloos gebleken dan had niemand hem dat kwalijk genomen. Kan Erwin toch niks aan doen? En al die consumenten in de Praxis hadden elkaar dan veel te vertellen: wat een rotweer!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten