Een rondgang op diverse grote buitenlandse beurzen maakte weer eens duidelijk dat Nederlanders goed zijn in hun presentatie. Deels komt doordat zij vertrouwd zijn met bloemen.
Pakweg twaalf jaar geleden zag ik op de beurs Heimtextil in Frankfurt bij een Italiaanse exposant een lap stof hangen. Op zich niet vreemd want daar hangen tienduizenden lappen stof. De lap was volledig oranje en dat valt op, zeker als je Nederlander in den vreemde bent. Nog opvallender was dat de lap aan doorzichtige draden hing in een vitrine. Geraffineerde belichting zorgde ervoor dat het geheel goed tot zijn recht kwam en met bewondering slopen beursbezoekers langs de vitrine; schittterend! Een dag later hoorde ik van iemand die verstand heeft van stoffen dat het niks bijzonders was. Hij had de stof ook in zijn collectie. En veel goedkoper dan die Italiaan.
Bloemen
Hoewel de kerstspullen net zijn opgeborgen, begint morgen in hetzelfde Frankfurt de beurs Christmasworld. Op die beurs laten fabrikanten zien wat volgens hen interessante producten zijn voor winkeliers om te verkopen rond Kerst 2015. Vast onderdeel van het evenement zijn diverse shows en een daarvan wordt al jaren ingericht door het Nederlandse bedrijf 2dezign. Drijvende kracht daarachter zijn twee creatieve heren die zich vooral met bloemen bezighouden.
Minder dan twee weken geleden was in Frankfurt Heimtextil. Wie zit er al jaren in het selecte clubje dat lang tevoren de trends voor deze beurs uitzet? Juist, stijlinstituut amsterdam. Wie deed dat van 1998 tot 2008? Günnar Frank, en die kwam ook uit Nederland. Wie zal er als exposant opvallen op de beurs Ambiente, medio februari, ook in Frankfurt? Rivièra Maison. Toevallig ook uit Nederland.
Voedingsbodem
Dat Rivièra Maison zal opvallen vanwege de presentatie is niet zo toevallig want de baas van de retailketen is Henk Teunissen en die heeft zijn roots in de bloemen vanwege zijn ouders die een bloemenwinkel hadden. Bloemen blijken een goede voedingsbodem om met enige flair letterlijk en figuurlijk iets neer te zetten; in een winkel, op de beursvloer of waar dan ook. Gevoel voor vormgeving zit gewoon in de genen bij een hoop Nederlanders. Wie afgelopen week op de meubelbeurs IMM in Keulen rondliep, kon zien dat daar een aantal stands van Nederlandse exposanten opviel door de wijze van presentatie. Datzelfde gold voor Maison & Objet in Parijs. Natuurlijk, ik zet nu een rood-wit-blauwe bril op, maar het is opvallend dat een klein landje als Nederland al jaren er uitspringt met aansprekende beurspresentaties.
Sexloze Duitsers
Op de beurs Ambiente zullen verschillende bedrijven staan die rechtstreeks ‘uit de bloemen’ komen en wie daar rondneust, kan zien dat bij hen vaak net even meer te beleven valt dan bij die cleane en volkomen sexloze Duitse bedrijven. Wie kijkt naar de dekbedovertrekken bij Essenza Home (op welke beurs dan ook) ziet een fraaie, speelse stand waarbij het bedtextiel een rol speelt in het geheel van de presentatie. Wie soortgelijke producten bekijkt bij een willekeurig Duits bedrijf ziet een steriele stand waarbij ik de neiging krijg snel door te lopen of juist de boel lekker scheef te trekken. Entschuldiging!
Het gaat hier niet op een vergelijkpartijtje Nederland – Duitsland, maar ik kan iedere winkelier aanraden om eens met een ruime blik te kijken naar de beurspresentaties. Ook aan te bevelen; ga naar een beurs waar je vakmatig niets te zoeken hebt en ervaar hoe je de presentaties vindt.
Bloemetjes buiten zetten
Natuurlijk is een beurs wat anders dan een winkel, maar je kunt daar goed zien ‘hoe het moet en hoe het niet moet’, al dan niet met bloemen. Bloemen zijn leuk, maar wie echt bij de tijd wil zijn, moet zich richten op planten. Meubelfabrikant Leolux (uit Venlo) had voor het inrichten van de stand op de IMM eerst even de plaatselijke veiling leeggekocht en de stand veranderd in een plantenshow met designmeubels. Het eigenzinnige Bretz deed het met tropische planten (inclusief kokosnoten) en zelfs Ewald Schillig presenteerde overdadig groen. Meubitrend deed het nog op de ouderwetse manier met een tafel vol verse tulpen. Het bedrijf heeft afgelopen tijd behoorlijk moeten inkrimpen, maar deed op de beurs alsof er niks aan de hand was en zette de bloemetjes buiten. Ze stonden op een tafel die als voorhoede bijna in het gangpad stond.
Bedaankt
Bloemen doen het nog steeds goed. Al jaren. Italianen mogen dan iets met stoffen hebben, Nederlanders zeggen het met bloemen. In huizen, op beurzen en op pleinen. En dat weten ze ook in Italië. Twee pausen geleden hoorden wij met Pasen op het Sint-Pietersplein altijd zo’n oude man het duidelijk zeggen: ‘Bedaankt voor die Blooeme’ .
Aribert Guiking