Detailhandel Nederland krijgt steeds vaker klachten van winkeliers die zich benadeeld voelen door illegale winkels. Gedupeerde winkeliers kunnen terecht bij de site www.oneerlijkeconcurrentie.nl.
Detailhandel Nederland, spreekbuis van de winkeliers van Nederland, zegt in toenemende mate klachten te ontvangen van winkeliers die zich benadeeld voelen door niet-illegale winkels. Dat kunnen vliegende winkels zijn (verkoop van een paar uur of paar dagen op een plek waar detailhandelsverkoop niet is toegestaan), winkels op ‘onbestemde’ plekken en ook groothandels die onterecht direct aan de consument verkopen. Relatief nieuw zijn webshops die bijvoorbeeld op een industrieterrein een ‘winkel’ openen.
Bestemmingsplannen
Al deze zaken gaan oneerlijke concurrentie aan met de gevestigde detailhandel. Gemeentes knijpen soms een oogje dicht om leegstand te voorkomen, maar daardoor kunnen winkeliers die zich aan de regels houden in problemen komen. Het verschijnsel is niet nieuw, maar door de crisis voelen ‘officiële’ winkeliers zich vaker het slachtoffer van dergelijke praktijken. Detailhandel Nederland roept gemeenten op om zich beter te houden aan hun bestemmingsplannen. Gedupeerde winkeliers kunnen bij de website terecht voor hulp bij het indienen van een schriftelijke klacht.
Voorbeeldbrief
Op de site staan tips voor ondernemers over hoe te handelen wanneer men vermoedt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Ook kun je een voorbeeldbrief downloaden om een schriftelijk bezwaar in te dienen. Het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie is een onderdeel van MKB Nederland en werkt nauw samen met sectororganisatie Detailhandel Nederland.
Het meldpunt bestaat sinds 2009 een heeft door de jaren heen ruim 300 meldingen ontvangen. Deze zijn onderzocht en waar mogelijk is actie ondernomen. Voorbeelden van zaken die het meldpunt heeft behandeld zijn na te lezen op de site.