Het percentage consumenten dat een aankoop op zijn smartphone afrondt na een bezoek aan de fysieke winkel is wereldwijd afgenomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse GfK FutureBuy onderzoek, waarvoor 17.000 consumenten uit zeventien landen zijn ondervraagd.
Bij showrooming gebruikt de consument de fysieke winkel (showroom) om zich te oriënteren waarna vervolgens via een smartphone of tablet ergens anders gekocht wordt. Vorig jaar deed 35% aan deze vorm van showrooming en nu ligt dat 10% punten lager. Daartegenover staat een groei van webrooming, waarbij consumenten producten op hun smartphone vinden maar in de fysieke winkel kopen. Het percentage webroomers ligt in de Verenigde Staten inmiddels op 41% procent.
Meer webrooming
Bijna iedereen doet meer aan webrooming. Vooral babyboomers (50 tot 68 jaar), generatie X (35 tot 49 jaar) en generatie Y (25 tot 34 jaar) doen vaker aan webrooming dan aan showrooming. Alleen voor de jongste generatie (Z, 18 tot 24 jaar) geldt dat niet, zo blijkt uit het onderzoek van GfK. Totaal 39% van generatie Z heeft de afgelopen zes maanden aan showrooming gedaan, tegenover 34% webrooming.
Online winkelen blijft stijgen
De belangrijkste reden om een fysieke winkel te bezoeken is voor 58% van de Amerikaanse consumenten dat ze de producten kunnen zien en voelen voor aankoop. Daarnaast spelen zaken een rol als sneller over de producten beschikken (53%) en tegelijkertijd andere producten kunnen aanschaffen (44%). De belangrijkste voordelen van het online shoppen zijn lagere prijzen, gemak en een breder aanbod.
Het afvlakken van shwowrooming ten gunste van webrooming komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar meldde IBM op grond van grootschalig onderzoek hetzelfde. Ook in Nederland werd begin dit jaar al duidelijk dat consumenten vaker op het net zoeken en dan in een fysieke winkel kopen, dan andersom. Dat wil overigens niet zeggen dat online winkelen minder populair wordt; mensen kopen steeds sneller iets direct online in plaats van dat ze eerst naar de winkel gaan, zo constateerde IBM.
Snelle gedragsveranderingen
De snelle veranderingen in het koopgedrag van consumenten maken duidelijk dat deze aan grote schommelingen onderhevig zijn. Retaildeskundigen wijzen er op dat retailers daarom een platform moeten ontwikkelen van waaruit zij snel kunnen inspelen op die wispelturige consument. Want switchen moeiteloos van kanaal om hun aankopen te doen. Ga je niet mee in deze trends dan wordt het volgend de deskundigen een ‘hit-or-miss’ strategie voor de retailer; je ‘pakt’ de klant op het juiste moment of je mist deze volledig.