ShowUP is als beurs kleurrijk en trekt zich niets aan van een florerende of kwakkelende economie. Tegelijkertijd zijn veel exposanten maatschappelijk geëngageerd. Maar het gaat vooral om menselijk lief en leed in het volle leven.
Gisteren startte in 's-Hertogenbosch ShowUP en vandaag is al weer de laatste dag. De beurs omvat (woon)accessoires, stationery, speelgoed, boeken, (kinder)kleding, keukenspullen en vooral alles wat je kunt vatten onder de noemer cadeautjes. Dat zijn er nogal wat: kan van alles zijn: kaarsen, glazen, vazen, zeepjes, tassen, portemonnees, sokken, opschrijfboekjes, kalenders, bouwplaten, wandborden, geurtjes, shawls en heel veel boeken, posters en kaarten.
Handmatig schrijven
Het publiek (> 80% vrouw, relatief jong) heeft in de smartphone een goede vriend(in) waarmee je foto's kunt maken, mailen, appen, internetten, posts op soclale media kunt plaatsen en zelfs kunt bellen. Toch krijg je op de beurs de indruk dat ' we' vooral moeten schrijven, met de hand dus. Er zijn talloze opschrijfboeken en -boekjes te vinden en de digitalisering lijkt ver weg. Dat uit zich vooral in de aanwezigheid van heel veel kaarten, inderdaad: van die papieren dingen waarop je handmatig iets schrijft en dat op kan sturen, compleet met een postzegel.
Kutkaarten
Dat is vaak een positieve boodschap, maar het kan ook gaan om een mindere periode die iemand heeft. Of dat je jezelf gewoon kut voelt. Zoiets mag je best uiten en standhouder KUT.illustraties is daar een voorbeeld van.
Want wat vinden wij daar? Inderdaad: allemaal (getekende) kutkaarten. En kutposters. kutsleuthangers, kutstickers en een kutkalender. Als je daarop gekeken hebt - kut, ik ben je verjaardag vergeten! - kun je zo'n kaart in een kutenevelop doen en dan zul je vast iemand blij maken. Of jezelf.
Opbeurende teksten
Want het leven mag dan soms k.. zijn, er zijn toch ook genoeg momenten waarop het geluk je toelacht of in ieder geval enige relativering van het leven op zijn plaats is. Een poster met Fleur jezelf lekker op, Eind goed alles goed, Nooit genoten is altijd mis, brengt alles weer even in perspectief. Of een boek met als titel Emotieklets (samen wegwijs in de wereld van emoties) maakt het misschien wat makkelijker om daarmee om te gaan.
Je kunt natuurlijk ook een koffiemok voor jezelf kopen met de tekst Do what you love, love what you do. Of op een prikbord op je werk een kaart prikken: Succes met het vinden van leukere collega's! Vooral grappig als die collega vertrekt vanwege een andere baan elders.
Alles duurzaam
Zelfhulpboeken in de trant van 'In 10 stappen succesvol! of 'Rijk worden is een keuze' zul je op de beurs niet vinden. Wel boeken die je op weg helpen om zelf bier te brouwen, een moestuin aan te leggen of een boek met tips om duurzaam in te richten. Je mag/moet van het leven genieten, maar dan wel liefst duurzaam, dat is de boodschap die veel standhouders direct of indirect communiceren. Ecodesign, Nachhaltiges Design (er waren ook Duitse beursdeelnemers), eco-friendly wenskaarten, zeep als cadeautje met de pay off: duurzaamheid is een cadeau dat je doorgeeft. Soms krijgt die duurzaamheid nog een extra lading. Wat denk je van tassen die zo worden aangeprezen; Made from waste, built for adventure.
'Met een Flaes maak je van elke fles een vaas.'
Handgemaakt
Massaproducten zijn min of meer uit den boze dus zien wij meermaals handmade, met liefde gemaakt en made in wordt soms gevolgd door de naam van een land of plaats. Kleinschalige productie is geen vereiste, maar vaak wel een gevolg; de standhouder levert geen producten die zich lenen voor machinale massaproductie.
Koda Amsterdam laat al sinds jaar en dag met restanten van Ploeg (gordijn- en meubel)stoffen kleine tasjes maken bij een sociale werkplaats. Ook tassen van rolgordijn- en plisséstoffen van Luxaflex worden op die manier omgebouwd tot draagtassen.
Je kunt het ook zelf doen. Nieuwkomer Flaes maakt van stof een 'jas' de je over een lege fles schuift waardoor je ineens een vaas hebt, in dit geval dus een Flaes. De stoffen worden weliswaar ingekocht, maar er hoeft geen nieuwe vaas te worden aangeschaft. En het scheelt een gang naar de glasbak.
MONDiART introduceert de collectie MiiKS, bestaande uit een kleed en diverse accessoires.
Het plezier van geven
Ook beursdebutant Lala Fete verkoopt stof en doet alles precies volgens het boekje. Het verkoopt inpakstof. Het is duurzaam want het is vrijwel eindeloos herbruikbaar en een vervanger voor (eenmalig) inpakpapier. Het wordt 'lokaal geproduceerd', het is maatschappelijk verantwoord want 'gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt'.
Een ander pluspunt is volgens het bedrijf the joy of giving; de stof ziet er leuk uit waardoor het cadeau extra waarde krijgt, de ontvanger kan de stof hergebruiken om iemand anders een cadeau te geven of je kunt de stof mee terugnemen voor een volgend te geven cadeau.
Inspelen op de actualiteit bij Funky Felt, de dag dat Max Verstappen in Zandvoort de Grand Prix won. Het lawaai van het circuit in contrast met de akoestische panelen, gemaakt van gerecyclede petflessen.
Pfffft, wat een hitte
Al met al is ShowUP een leuke beurs om te bezoeken. Toch een klein minpuntje. De beurs vindt normaliter plaats in Expo Haarlemmermeer (sinds kort Expo Greater Amsterdam geheten), maar dat is een voormalige kas en die locatie is voor de najaarseditie - altijd eind augustus/begin september - niet geschikt omdat het daar snel te warm kan worden. Daarom wordt uitgeweken naar de Brabanthallen in Den Bosch. Daar liep gisteren vanwege het mooie weer de temperatuur behoorlijk op. Met de voorspelde 30 graden van vandaag zal het daar niet beter worden.
Dus de ShowUP tip luidt nu: Keep koel.
Aribert Guiking