Speciaalzaken op internet groeien als kool. Tegelijkertijd hebben de fysieke speciaalzaken het moeilijk en vechten zij voor hun bestaan,
Volgens het Financieele Dagblad (FD) geldt voor de webwinkels: hoe gespecialiseerder, hoe beter. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org verwacht dat speciaalzaken op internet een groei van 15 tot zelfs 50 procent tegemoet kunnen zien. De sterke groei van het aantal onlinespeciaalzaken staat in schril contrast met de malaise in de winkelstraat, waar speciaalzaken vechten om hun bestaan. Slagers hebben het moeilijk. Platenzaken, boekenwinkels en elektronicaketens sluiten hun deuren, aldus het FD.
Supermarkten profiteren
Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderschrijven het verhaal van het dagblad. Door de komst van megasupermarkten is het aantal slagers en groentewinkels sinds het begin van de 21ste eeuw bijna gehalveerd. Overigens liep het aantal supermarkten de afgelopen jaren wel sterk terug. Het daalde tussen 2000 en 2012 met bijna een vijfde van 7100 tot 5800 stuks. Supermarkten zijn echter steeds groter geworden en profiteren van ruimere openingstijden waardoor consumenten makkelijk in een keer boodschappen kunnen doen.
Viswinkels blijven boven water
Brood- en banketzaken doen het nog redelijk en de afname van deze speciaalzaken is beperkt gebleven, aldus het CBS. Het aantal viszaken is vergeleken met 12 jaar terug zelfs nagenoeg gelijk gebleven, zo rond de 700 winkels. Volgens het CBS komt dat waarschijnlijk omdat deze winkels er in slagen om een assortiment aan te bieden dat niet in de supermarkt te verkrijgen is. Brood en vis zijn beide producten die consumenten graag vers aanschaffen, terwijl veel artikelen in de supermarkt afkomstig zijn uit de fabriek.