Hoewel de online handel groeit, zijn Duitse winkeliers met afstand de grootste verkopers van meubelen in eigen land. Vooral winkeliers die zijn aangesloten bij een af ander samenwerkingsverband hebben een sterke positie.
Duitsland is in Europa de belangrijkste afzetmarkt voor meubelen. Vorig jaar steeg de afzet met 1,4% tot 31, 5 miljard. Liefst 19,4 miljard daarvan (61,5%) komt voor rekening van detaillisten die in een groter verband samenwerken, bijvoorbeeld via de in Duitsland machtige inkoopgroepen. Het onderzoeksbureau EHI Retailinsitute dat deze cijfers publiceerde, concludeert hieruit dat ondanks de woelige tijden in de Duitse detailhandel, de samenwerkende winkeliers uitstekend stand houden. Daarnaast hebben de onafhankelijke winkeliers een marktaandeel van 15,4% waarmee de Duitse winkeliers samen ruim driekwart van de meubelafzet genereren.
Online nog op grote afstand
Op grote afstand staat op nummer drie met een marktaandeel van 6,7% de Versandhandel, waartoe postorderbedrijven en webshops behoren. De cijfers zijn opmerkelijk omdat in Duitsland de online retail jaar op jaar stevig groeit met diverse grote spelers als Otto en Amazon als generalisten en Home 24, Westwing en Fashion4home als specialisten. Onduidelijk is hoe EHI een bepaald geen kleine speler als Ikea in de cijfers verwerkt.
Marginale rol warenhuizen
Warenhuizen spelen gezien de cijfers (zie tabel) een marginale rol en ook bouwmarkten en tuincentra spelen een bescheiden rol in de meubelverkopen met een marktaandeel van 3,1%. De rol van BBO (Büromaschinen Bürobedarf, Organisationsmittel) en PBS (Papier, Bürobedarf und Schreibwaren) is met 5,3% marktaandeel veel groter. BBO en PBS zou je in Nederland kunnen vergelijken met projectinrichters en kantoorvakhandel.