Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Stilte op de beursvloer

Ook in Keulen is sinds deze week de kogel door de kerk: de meubelbeurs IMM in januari gaat niet door. Al eerder werden de grote Duitse beurzen Domotex en Heimtextil verschoven naar mei en de beurs Maison & Objet in Parijs naar einde maart. In Keulen is nog geprobeerd om er een hybride evenement (half fysiek, half digitaal) van te maken op de oorspronkelijke datum in januari, maar gezien de recente ontwikkelingen rond het coronavirus is besloten een dikke streep door die datum te zetten en 'de voorbereidingen voor 2022 zijn reeds begonnen', zo lees ik op de site.

De directe redenen waarom die grote beurzen voor de eerste maanden van 2021 zijn verschoven zijn niet 'recente ontwikkelingen rond de verspreiding van het coronavirus' (de standaardreden om beurzen af te gelasten), maar het massaal afzien van beursdeelname door exposanten. Ze willen niet, kunnen niet of durven niet en veel medewerkers van die bedrijven mogen überhaupt niet reizen. Als je als beursorganisator dat weet, heeft het weinig zin om krampachtig vast te houden aan je oorspronkelijke plan, maar soms is het moeilijk om de realiteit onder ogen te zien.

Veel beurzen proberen nu een soort digitale editie van hun evenement te maken. Hoe dat eruit gaat zien zal de komende tijd duidelijk worden en hoe dat zal uitpakken is ongewis. Ondertussen zijn talloze bedrijven/exposanten bezig om te kijken of ze – alleen of met wat anderen – een soort huisshow kunnen organiseren. Want hoewel veel bedrijven via telefoon, mail en social media contact onderhouden met hun klanten blijkt er een soort digitale moeheid te ontstaan; wéér zo'n zoom meeting, wéér zo'n webinar met pratende hoofden.

Tegelijkertijd is er soms sprake van een zekere opluchting: hoera, de beurs gaat niet door! Dat scheelt ons kosten, dat scheelt een hoop voorbereiding en we hoeven nu niet per se met wat 'nieuws' te komen. Of er worden andere argumenten bijgehaald: het bezoek liep de laatste jaren al terug, het rendement is te gering, en 'de beurs is niet meer wat het geweest is.' Met andere woorden: nu vanwege corona bepaalde beurzen worden geschrapt of verplaatst, gaan deelnemers nadenken waarom ze daaraan zouden deelnemen. En of ze dat in de toekomst gaan doen.

Voor beursorganisaties zijn dit soort ontwikkelingen een gruwel want ze kunnen die gedachten nauwelijks beïnvloeden, laat staan sturen. De meeste grote beursorganisaties in Duitsland hebben de stad en deelstaat als aandeelhouder en zullen nooit failliet gaan. Maar hoe lang en hoeveel geld kan er in die mega Messen worden gepompt? Veel Duitse beursorganisaties organiseren ook beurzen in het buitenland en in China worden momenteel beurzen gehouden alsof het coronavirus niet bestaat omdat het daar vrijwel lijkt te zijn verdwenen. Gaat corona zorgen voor een Wende nu het verdeelde Europa nauwelijks in staat lijkt het virus in te dammen?

In Brussel is de jaarlijkse meubelbeurs afgeblazen hoewel daar een paar maanden geleden een luchtverversingssysteem is geïnstalleerd dat alle virussen zou doden en het 'dus' veilig was om daar iets te organiseren. Waar of niet, teveel exposanten zagen af van deelname en dus ging het jaarlijkse Belgische meubelfeestje niet door.

Hoe zit het in Nederland? De meest relevante beurzen zijn in De Woonindustrie in Nieuwegein en in het ETC in Culemborg. Feitelijk is het woord beurzen hierop niet van toepassing want in die gebouwen staan permanente showrooms waar tweemaal per jaar tijdens een paar dagen een 'beurs' wordt gehouden, wat wil zeggen dat er dan nieuwe producten en collecties worden gepresenteerd en er wat reclame wordt gemaakt. Juist vanwege dat niet-tijdelijke karakter kunnen zowel De Woonindustrie als het ETC hun 'beurzen' organiseren. Bijkomend voordeel is dat bezoekers niet vast zitten aan een paar dagen en dat daardoor het aantal bezoekers kan worden gespreid. Daarnaast trekken de twee centra vrijwel alleen Nederlandse bezoekers dus is er geen sprake van reisbeperkingen, mogelijke quarantaineplicht of andere grensoverschrijdende restricties.

Vanwege deze voordelen kijken bedrijven nu of wellicht Nederland een goede plek is om hier hun producten te tonen voor een groter publiek. Want weliswaar lijkt er nu grote kans op een goedwerkend vaccin te zijn, de populatie die actief beurzen is op beurzen – als exposant of bezoeker – valt niet in de categorieën die als eerste in aanmerking komen voor een coronaprik.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten