Stylistenvereniging is op zoek naar een andere naam. En ook een beetje naar de eigen identiteit. Wat gaat het worden?
Morgen is het stylistendag tijdens de beurs in het Home Trade Center in Nieuwegein. Stylistenvereniging Crisp komt dan bij elkaar en dan zal ongetwijfeld gesproken worden over een mogelijke nieuwe naam. Afgelopen week werd via de nieuwsbrief een voorzetje hiertoe gegeven. ‘Uit reacties om ons heen blijkt dat mensen vaker hele andere associaties hebben bij de naam…... Daarom denken we serieus na over een andere naam voor onze vereniging. Een naam die de lading dekt, duidelijkheid geeft en uitstraalt wat we als vereniging willen zijn’, schrijft bestuurslid Eddy Frings in de brief. Uit de brief blijkt dat het wel zeker is dat de naam gaat veranderen want er is inmiddels een bureau ingeschakeld om daarmee aan de slag te gaan.
Opleuken vastgoed
Crisp (eigenlijk CRISP) staat voor Centraal Register voor Interieurstyling Professionals. Op de site noemt de zij zich zelf ‘beroepsvereniging voor stylisten, interieur en vastgoed’. Dat is inderdaad niet zo duidelijk. Een beroepsvereniging voor stylisten snap ik, maar een beroepsvereniging voor interieur? Een beroepsvereniging voor vastgoed? In dat laatste geval denk ik aan makelaars. Of projectontwikkelaars. Dus ménsen die werken in het vastgoed. Ik snap wel dat die stylisten zich bezig houden met het opleuken van interieurs en dat interieurs een onderdeel zijn van vastgoed, maar zeker tegenwoordig is het niet zo handig om je te associëren met vastgoed. Dan gaan meteen bellen rinkelen van banken en andere semi-criminele organisaties.
Style
Maar goed, het gaat om de naam en het verhaal erachter. Ik denk dat het uitkomt bij iets met Style ofzo. Geen ‘stijl’, want dat is te gewoon. En eigenlijk is styling nog beter. Want dat is actiever. NedStyle? Waarbij Ned uiteraard staat voor Nederland. Maar ja, afgekort is dat NS en dan ontspoor je snel. NedStyle Association, daar zit alles in: Nederland, styling en clubgevoel. Maar ja, afgekort NSA en dat is meteen weer zo afluisterachtig. Interieurstyling zit nu in de benaming en dat is goed. Maar ik zie op de site ook zaken als fotostyling, woningfotografie, digitaal ontwerpen en beursstyling. Dus het moet breder.
Fantasienaam
Stijl & Smaak. Leuk voor een individueel bedrijfje, maar niet voor een club. Style & Smaak kan niet, want dan haal je Nederlands en Engels door elkaar en geef je te kennen dat je geen smaak hebt; je wilt vlees én vis. Dus je weet niet te kiezen. DSA, Dutch Styling Association? Klinkt wel chique. Maar waarom eigenlijk al dat Engels. Waarom niet gewoon iets puur Nederlands? Hoewel, de Woonbrigade kan echt niet. En de Mooimakers is ook nietszeggend. Je kunt ook een fantasienaam gebruiken. Draai Style om en je hebt Lyts. Maar ja, waar staat dat voor? En het klinkt behoorlijk Fries. Dus exit.
Kort & krachtig
Misschien moet dat namenzoekbureau eerst uitgaan van de beroepsgroep zelf. Dat zijn bijna uitsluitend vrouwen en die kletsen alle kanten op: digitaal, fysiek verbaal, links, rechts, dag en nacht. En ondertussen kijken, knippen, plakken, kleuren en meer van dat soort activiteiten. Ik vertel niks nieuws, maar het is toch handig op dat allemaal op een rijtje te zetten als je zoekt naar een nieuwe naam. Of begin met wat slogans. Kijken, Kletsen, Kassa. Een soort K3 voor volwassenen. Of associeer een eind weg: denken, doen, luisteren, vertalen van wensen, inrichten, visualiseren van wensen en verlangens – misschien moeten wij meer die kant op. EyeStyle! Dat is lekker kort & krachtig. Maar telefoon-technisch niet handig: ‘Ai Stail, goedemorgen!’ Op zich geeft het wel het hele proces weer: Eye-Style-Bye! Kijken, Inrichten, Bedankt!
Gewoon jatten
Ik hoop dat het namenzoekbureau er uit komt. En ze mogen best wat van bovenstaande ideeën pikken. Ik denk dat zij dat geen enkel probleem vinden. Ik denk dat zij dat heel vaak doen. En in ruime mate. Het door Crisp ingeschakelde bureau heet namelijk Studio Piraat.
Aribert Guiking